За результатами теоретичного аналізу наукових джерел розкрито
теоретичний аспект поняття «соціальний досвід». Визначено, що
соціальний досвід — це результат пізнавальної і практичної діяльності
особистості, що виражається в синтезі знань про соціальну дійсність,
досвіду виконання способів діяльності, досвіду емоційних відносин. Під «набуттям соціального досвіду» ми розуміємо процес, спрямований на
пізнання соціальних норм за допомогою сприйняття, осмислення,емоційного
переживання й усвідомлення необхідності відповідати їм та втілювати їх у
своїй поведінці.
По результатам теоретического анализа научных источников
раскрыт теоретический аспект понятия «социальный опыт».
Определено,что социальный опыт — это результат познавательной и
практической деятельности личности, выражающийся в синтезе знаний о
социальной действительности, опыта выполнения способов деятельности,
опыта эмоциональных отношений. При этом под «приобретением
соціального опыта» мы понимаем процесс, направленный на познание
существующих в обществе социальных норм посредством восприятия,
осмысления,эмоционального переживания и осознания необходимости
соответствовать им и воплощать их в своем поведении.
The article, based on a theoretical analysis of scientific literature, deals with
the problem of formation of adolescents’ social experience. Having considered
psychological and pedagogical studies on the issue, the author has concluded that
the formation of social experience in extracurricular institutions is still
insufficiently developed. Social experience is found out to be a product of
socialization. In addition, a theoretical aspect of the concept «social experience»
is disclosed. Social experience is determined to be the result of cognitive and
practical activities of the individual, manifested in the synthesis of knowledge
about the social reality,experiences of performing the methods of activity,
experiences of emotional relationships. At the same time, under the «acquisition of
social experience» is meant a process aimed at perception of social norms and
awareness of the need to meet them and to implement them in one’s behavior.