Визначено вихідні позиції понять “умова” та “педагогічна умова”. Виявлено
організаційно-педагогічні умови функціонування спецкурсу “Екохімія” як чинника формування
екологічної компетентності майбутніх інженерів-хіміків, а саме, кваліфікація викладача;
якість підготовки студентів, набуття знань на рівні компетенцій; наявність сучасної
матеріально-технічної бази навчального закладу; мотивація студента до навчання та вимоги
освітньо-професійної підготовки спеціаліста, покладені в основу Національної рамки
кваліфікації.
Проанализированы исследования, посвященные формированию экологической
компетентности. Определены выходные позиции понятий “условие” и “педагогическое
условие”. Выявлены организационно-педагогические условия функционирования спецкурса
“Экохимия” как составляющего формирования экологической компетентности будущих
инженеров-химиков, а именно, квалификация преподавателя; качество подготовки студентов,
приобретение знаний на уровне компетенций; наличие современной материально-технической
базы учебного заведения; мотивация студента к обучению и требования образовательно-
профессиональной подготовки специалиста, положенные в основу Национальной рамки
квалификации. Сделаны выводы относительно необходимости разработки новых стандартов
специалиста и введения компетентностного подхода. Также освещена необходимость
введения в учебный процесс спецкурса “Экохимия”.
Results of studies on the formation of environmental competence were analyzed. Starting
positions for concepts of “condition” and “pedagogical condition” were defined Organizational and
pedagogical conditions of functioning of special course “Ecochemistry” were identified as a
component of formation of the ecological competence of future chemical engineers, namely, teacher
qualification, students training quality, acquiring of knowledges on the level of competence, presence
of modern technical base at the educational institution, students’ motivation to learn, and requirements
of educational and professional training, underlying the National qualification framework.
Conclusions on the need for new specialist qualification standards development and for introduction of
competence approach were made. Also, the necessity to introduce of the special course “Ecohemistry”
into the teaching process was elucidated.