У статті розглянуто наукову спадщину відомого українського вченого-дефектолога І.Г.Єременка. Роботи І.Г.Єременка як загальнотеоретичного, так і методичного характеру проаналізовано з точки зору використання висловлених у них висновків щодо організації начально-виховного процесу у роботі з розумово відсталими учнями. Зазначено, що належна організація навчально-виховного процесу в допоміжній школі можлива за умови врахування пропонованих вченим положень щодо активізації пізнавальних можливостей школярів, дотримання розроблених вченим структури й типів уроків для даного типу шкіл та постійне застосування корекційних методів на всіх етапах уроку і в позакласній роботі. Проаналізовано пропоновану Єременком та введену у школах систему диференційованого навчання з метою оптимізації навчально-виховного процесу. Доведено доцільність використання ідей вченого з метою психофізичного розвитку розумово відсталих учнів.
В статье проанализированы научно-теоретические и методические взгляды известного украинского ученого-дефектолога И.Г.Ерёменко на организацию учебно-воспитательного процесса умственно отсталых учеников. Ученый доказал, что надлежащая его организация зависит от учета особенностей нервной деятельности учащихся, в первую очередь состояния познавательных психических процессов, правильной организации структуры урока, соблюдения типов уроков при изучении любого учебного предмета. Дифференцированное обучение Еременко рассматривал как способ коренного изменения учебно-воспитательного процесса. Особое внимание уделял коррекционной работе с учениками, которую рассматривал как действенное средство успешного усвоения знаний и умений.
In the article the theoretic science and methodic views by well-known Ukrainian defectologist Ivan Gavrylovych Yerеmenko on concerning organization and modernization of education and upbringing process in a special needs school are presented . In works by Yeremenko devoted to this problem had been given sufficient backup to the fact that proper organization of education and upbringing process in a special needs school depends on the pedagogues' knowledge of nervous system functioning in every student, first of all the cognitive processes in the psyche, their functioning, proper organization of correction work with students in both learning and upbringing situations; the teachers' knowledge of lesson types and mastery of teaching, primarily following the structure of each types lesson.
It is noted that the scientist was mainly focused on correction work and has proved that achieving proper results in education and upbringing of mentally impaired children is possible due to the right organizational form of work. Yeremenko considered correction to be the main task of a special needs school, emphasising that the whole personality of a mentally impaired child should be corrected, therefore the education and upbringing process should be correction-oriented.
It is indicated that the results of original theoretic works and the school work practice have helped the scientist pinpoint the conditions that enable the correction process. The analysis some works by I.Yeremenko devoted to the peculiarities of an education and upbringing process in a special needs school give evidence of the necessity of a multilateral investigation of the students' cognitive abilities, particularly the individual opportunities of each school student. The differential education system elaborated by the scientist and implemented in special needs schools of Ukraine was analyzed with the intention of optimizing the education and upbringing process. The idea by I.Yeremenko that concerning differential education is still actual enough for specialized schools dealing with mentally impaired children and inclusive classes of state schools.