DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет педагогіки та психології » Наукові праці Факультету педагогіки та психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11648
Title: Естетична культура студентської молоді: сучасні виміри і перспективи
Other Titles: Эстетическая культура студенческой молодежи: современные измерения и перспективы
Students' aesthetic culture: modern dimensions and perspectives
Authors: Лю Сіньтін
Keywords: естетична культура
студентська молодь
студентський вік
позаудиторна діяльність
эстетическая культура
студенческая молодежь
студенческий возраст
внеаудиторная деятельность
aesthetic culture
extracurricular activity
student's age
Issue Date: 2016
Publisher: Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Citation: Лю Сіньтін. Естетична культура студентської молоді: сучасні виміри і перспективи / Лю Сіньтін // Педагогічний альманах: зб. наук. пр. ; редкол. В.В.Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2016. – Вип. 31. – С. 29−33.
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: В статье освещаются научные позиции относительно актуализации проблемы формирования эстетической культуры студенческой молодежи. Раскрыты сущностные характеристики эстетической культуры личности. Очерчены особенности студенческого возраста, воспитательного потенциала внеаудиторной деятельности университета. Охарактеризовано критерии, показатели эстетической культуры будущих хореографов: когнитивный, эмоционально-ценностный, эстетически-деятельностный. Определены принципы воспитания эстетической культуры будущих хореографов. Сделан акцент на внеаудиторной деятельности как стержневого фактора формирования эстетической культуры будущих хореографов.
The article deals with scientific positions concerning the problem of students' aesthetic culture actualization. Essential characteristics of aesthetic culture of the individual are revealed. The peculiarities of student age, educational potential of extracurricular activity in the university are highlighted. The author determines criteria and indicators of future choreographers' aesthetic culture: cognitive (understanding of the nature of aesthetic culture of the personality, mechanisms of its occurrence and realization in life, developed reflection), emotional-evaluative component (the presence of aesthetic needs, emotional and positive attitude to art, surrounding reality, aesthetical-activity component (the ability to emotionally respond during perception of art, surrounding reality and give them an aesthetic evaluation in the form of expanded value judgment based on their own aesthetic experience, consciously regulated activity, behavior based on cultural norms, rules, mastering aesthetic knowledge, abilities, skills). The author takes into consideration on analysis and theory in a variety of different fields, including design, art, music, dance, literature and other aesthetic forms of expression in modern culture. The teaching future choreographers in conditions of university in aesthetics and culture is a mix of lectures, classroom and outdoor activity, where future choreographers do presentations and participate in discussions. The student spend a lot of time together with their study group and come to work together on ideas, projects and presentations. Education principles of future choreographers’ aesthetic culture are determined. Extracurricular activity is shown as the main factor of the future choreographers’ aesthetic culture formation. The article puts emphasis on establishing emotional balance of the individual and the environment, interdisciplinary connections in the aesthetic culture education.
У статті висвітлюються наукові позиції щодо актуалізації проблеми формування естетичної культури студентської молоді. Розкрито сутнісні характеристики естетичної культури особистості. Окреслено особливості студентського віку, виховного потенціалу позаудиторної діяльності університету. Схарактеризовано критерії, показники естетичної культури майбутніх хореографів: когнітивний, емоційно-ціннісний, естетично-діяльнісний. Визначено принципи виховання естетичної культури майбутніх хореографів. Зроблено акцент на позаудиторній діяльності як стрижневого чинника формування естетичної культури майбутніх хореографів.
Description: 1. Дьяченко М.И. Психология высшей школы: учеб. пособие / М.И. Дьяченко. – Мн.: Харвест, 2006. – 416 с. 2. Подоляк Л.Г. Психологічна підготовка майбутнього педагога як передумова гуманізації і демократизму вищої освіти // Л.Г. Подоляк, В.І. Юрченко // Освіта і управління. – 2006. – Т.9. - № 3-4. – С. 99−107. 3. Петько Л.В. Дослідницька діяльність студентів коледжу як одна з умов неперервної освіти [Електронний ресурс] / Л.В.Петько // Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому середовищі: зб. наук. праць. – К. : Університет «Україна». – 2010. – № 7. – С. 122–134. − Режим доступу : URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7831 4. Петько Л.В. Виховний і професійний аспекти музично-педагогічної спрямованості навчання іноземної мови студентів ВНЗ у системі музично-педагогічної освіти [Електронний ресурс] / Л.В.Петько // Музика та освіта : науково-метод.журнал / засн. МОН України, НАПН України, Київська дитяча академія мистецтв ; гол.ред. Л.М.Масол. – Київ : Педагогічна думка, 2013. – № 3. – C. 14–18. − Режим доступу : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7872 5. Петько Л.В. У пошуках формули кохання студентами у процесі формування професійно орієнтованого іншомовного навчального середовища в умовах університету [Електронний ресурс] / Л.В.Петько // Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є.І.Коваленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2015. – № 4. – С. 178−185. – Режим доступу : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9936 6. Петько Л.В. Впровадження української національної ідеї в процес іншомовної освіти майбутніх педагогів [Електронний ресурс] / Л.В.Петько // Вища освіта України : теоретичний та науково-методичний часопис / засн. Інститут вищої освіти АПН України ; голов. ред. В.П.Андрущенко. – Київ : «Педагогічна преса», 2013. – № 2. – С. 68–74. − Режим доступу : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7829 7. Полоцкий С. Избранные сочинения / С. Полоцкий ; подгот. текста, статья и комм. И. П. Еремина. – СПб. : Наука, 2004. – 280 с. 8. Сафронов Б. В. Эстетическое сознание и духовный мир личности / Б.В. Сафронов. – М. : Знание, 1984. – 96 с. 9. Тернопільська В.І. Довідник з виховної роботи зі студентами / В.І. Тернопільська. – Тернопіль : Вид-во «Богдан», 2014. – 184 с. 10. Pet’ko Lyudmila. Formation of the professionally oriented foreign language environment for future choreographers at a university in the way of the organization personally meaningful research activity [Web site] / Lyudmila Pet’ko // Intellectual Archive. – 2014. – Volume 3. – Number 3 (March) – Toronto : Shiny Word Corp. – P. 40–47. − Access mode : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7456 11. Pet’ko L.V. Formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university for students of art specialties [Web site] / L.V.Pet’ko // Economics, management, law: problems of establishing and transformation: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. – Al-Ghurair Printing & Publishing LLC, Dubai, UAE, 2016. – P. 395−398. − Access mode : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9779 12. Vaideany C. La structure de la culture esthetigue aecole / C. Vaideany // Revue de pedagogic – 1968. – № 17. – P. 76−85.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11648
Appears in Collections:Наукові праці Факультету педагогіки та психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liu Xintin, Kherson, 2016.pdfфахова стаття285.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.