Сложный и обширный процесс изменений, который происходит во всем обществе на мировом уровне, отображается и в системе образования. Многочисленные изменения характерны для всех уровней системы образования, цель которых согласовать личные интересы и интеллектуальные возможности в соответствии с запросами общества, которое постоянно меняется. Помимо изменений на уровне индивида или сообщества в целом, важное значение для системы образования имеет изменение менталитета и поведения всех педагогов, которые должны понять причины, необходимость перемен, и предвидеть их последствия. Именно университеты и их партнеры должны помочь педагогам понять динамику и необходимость перемен.
Складний і обширний процес змін, який відбувається у всьому суспільстві на світовому рівні, відображається і в системі освіти. Численні зміни характерні для всіх рівнів системи освіти, мета яких узгодити особисті інтереси та інтелектуальні можливості відповідно до запитів суспільства, яке постійно змінюється. Крім змін на рівні індивіда чи спільноти в цілому, важливе значення для системи освіти має зміна менталітету та поведінки всіх педагогів, які повинні зрозуміти причини, необхідність змін, і передбачати їх наслідки. Саме університети та їх партнери повинні допомогти педагогам зрозуміти динаміку і необхідність змін.
The complex and extensive change process, which occurs in the entire society at a worldwide level, reflects in the educational system. To all the levels of the education system, changes are multiple, trying to harmonize personal interests and intellectual possibilities to the requests of a society that changes continuously. Beyond the changes at the level of the individual or of community, community at a narrow or broader area, in general essential to the educational system is the change in mentality and conduct of all those involved in the educational act. But, in order that this change occurs, the people involved should understand the causes, the need for change and to foresee its effects. To make people understand the dynamics and the need for change, the main role is played by the actors of the educational system: the universities and their partners.