В статье раскрыты вопросы ансамбльного исполнительства, особенностей развития
метро-ритмического чувства через коллективное музыцырование. Обсуждаются ключевые
моменты формирования метро-ритмического чувства ансамбліста: готовности к
ансамбльному исполнительству, трудности исполнения метро-ритмических построєний в
ансамбле, читка нот в ансамбльном коллективе, разучивание и изучение произведения,
концертное исполнение.
Формирмулируются утверждения, что готовность к исполнению в ансамбле может
базироватса исключючительно на опыте колективного иссполнительства и на основе
одержаного индивидуально-иссполнительского чувства. Трудности исполнительства метро-ритмических построений в ансамбле связаны с: перестройкой индивидуального чувства
иссполнителей к ансамбельному чувству иссполения темпо-ритма; совмесному вступу и
взятия темпа в ансамбле; общим уровнем ансамбельной техники иссполнителей; обще-ансамбельным иссполнением агогических примов; обще-ансамбельное иссполнение метро-ритмических единиц; величина опыта ансамбельного иссполнения.
The proposed article «The education of metro-rhythmic sence of an ensemble performed»
considers the questions of ensemble performance and features of development of the metro-rhythmic
sence through music collective. Discusses some of the key moments of the formation of metrorhythmic sence of a member of the ensemble: readiness for ensemble performance, difficulties in
implementation metro-rhythmic constructions in the ensemble, reading the notes in the ensemble
team, learning and studying of the work, the consert performance.
Formulates the claim that readiness for ensemble performance can only be based on the
implementation experience of collective and on the basisof purchased individually performing flair.
Difficulties in implementation metro-rhythmic construction in the ensemble associated with: the
restructuring of the individual senses performers to isamlog flair run-tempo-rhythm; the simultaneons
accession and the simultaneity of taking pace in the ensemble; general runmentionable equipment
performers; overall ensemble performing metro-rhythmic lengths; the value of the experience of
ensemble performance. The formation of the ensembleis performing feelings occurs directly in the
team.
Version with music unfamiliar musical compositions executors requires a kind of alloy visual
and auditory representation mentally clear sound of the underground-rhythmic lengths in a given
pace and technical acceptance of their performance of works in through the use of relationship
rhythm with all other means of musical language; rhythmic pattern, metro-rhythm-tempo-rhythm; the
rhythm and dynamics, the rhythm-agogite, the rhythm-harmony, rhythm-building.