Статья посвящена проблеме управления качеством профессиональной подготовки
будущих учителей художественных дисциплин в контексте европейского вектора развития
образовательной сферы. Раскрыта сущность педагогической диагностики и ее функции,
обоснована развивающая и побудительно-рефлексивная роль педагогической диагностики,
которая реализуется во время проведения диагностических процедур. На основе обобщения
экспериментального исследования по проблемам формирования художественно-ментального опыта предлагается целенаправленное применение методов педагогической
диагностики как средства повышения качества образования будущих учителей
художественных дисциплин.
The article "Pedagogical diagnostics in the context of improving the quality of arts
education" by Olena Rebrova is devoted to quality management of the artistic education. The
problem of the quality of training of future teachers of artisticdisciplines has been updated in the
context of the European vector of developmentof education. The essence of pedagogical
diagnostics and its functions were presented. Of developing and reflexive role of educational
assessment, which is realized with the introduction of diagnostic procedures in forming experiment
of many studies were presented too. On the basis of generalization of experimental research on the
formation of artistic and mental experience is offered purposeful application of educational
assessment as a means of improving the quality ofeducation of future teachers of artistic
disciplines.