DSpace at library NPU Dragomanova » Європейські педагогічні студії » Випуск 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11425
Title: Совершенствование подготовки учителя для европейского образовательного пространства ХХІ столетия
Authors: Кухарчик, Петр Дмитриевич
Keywords: информационное общество
интеллект
cистема высшего педагогического образования
інформаційне суспільство
інтелект
система вищої педагогічної освіти
information society
intel­ligence
the system of higher pedagogical educa­tion
Issue Date: 2012
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Кухарчик Петр Дмитриевич Совершенствование подготовки учителя для европейского образовательного пространства ХХІ столетия / Петр Дмитриевич Кухарчик // European pedagogical studies / Association of Rectors of Pedagogical Universities in Europe ed. board V. Andrushchenko (head) [and others]. – Issue 1-2. – K. Publishing house of the National Pedagogical Dragomanov University, 2012. – P. 63-69
Abstract: В условиях информационного общества миссия вузов ме­няется. Задачи производства и распространения знаний от­ ходят на второй план. Приоритетными становятся задачи развития человеческого интеллекта. Система высшего педагогического образования любой стра­ны будет оставаться жизнеспособной, если она сможет отве­чать на все вызовы времени, которые диктуют происходящие в мире социокультурные процессы. Эти вызовы определяют за­дачи совершенствования педагогического образования на трех уровнях: макроуровне (европейский), мезоуровне (националь­ный) микроуровне (институциональный, вузовский). Таким образом, педагогическое образование в обществе выполняет особую социально значимую роль, от эффектив­ности реализации которой зависит прогрессивное развитие стран.
В умовах інформаційного суспільства місія ВНЗ міняється. Завдання виробництва і поширення знань відходять на другий план. Пріоритетними стають завдання розвитку людського інтелекту. Система вищої педагогічної освіти будь-якої країни залишатиметься жит­тєздатною, якщо вона зможе відповіда­ти на усі виклики часу, які диктують со­ціокультурні процеси, що відбуваються у світі. Ці виклики визначають завдання вдосконалення педагогічної освіти на трьох рівнях: макрорівні (європейський), мезорівні (національний) мікрорівні (ін­ституціональний, ВНЗ). Таким чином, педагогічна освіта в суспільстві виконує особливу соціально значущу роль, від ефективності реалі­зації якої залежить прогресивний розви­ток країн.
The mission of universities is changing in conditions of information society. Tasks of production and knowledge dissemina­tion pale into insignificance. The priority objective is the development of human intel­ligence. The system of higher pedagogical educa­tion in any country will remain sustainable if it can respond to all challenges that dictate changes in world socio-cultural processes. These challenges define tasks of improving pedagogical education at three levels: mac­ro level (European), meso level (national) and micro level (institutional, HEE). Thus, pedagogical education in society has a special socially significant role on the effectiveness of which progressive develop­ment in countries depends.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11425
Appears in Collections:Випуск 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kuharchik.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.