DSpace at library NPU Dragomanova » Європейські педагогічні студії » Випуск 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11423
Title: Традиционные и новые модели подготовки учителей
Authors: Альгирдас, Гайжутис
Keywords: модели подготовки учителей
образование
будущий студент
моделі підготовки вчителів
освіта
майбутній студент
models of teacher training
education
future student
Issue Date: 2012
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Традиционные и новые модели подготовки учителей / Гайжутис Альгирдас // European pedagogical studies / Association of Rectors of Pedagogical Universities in Europe ed. board V. Andrushchenko (head) [and others]. – Issue 1-2. – K. Publishing house of the National Pedagogical Dragomanov University, 2012. – P. 49-55
Abstract: Майбутнє кожного народу, держави і добрі стосунки в співтоваристві народів багато в чому залежать від підготовки майбутніх учителів і просвітників. На сьогодні вимальовуються три моделі підготовки учителів. Одна - традиційна, коли майбутній студент отримує ступінь бакалавра, магістра, і кваліфікацію учителя. Інша, коли учителем може стати будь-хто, якщо він має диплом вищої університетської освіти, додатково навчаючись на річних курсах з педагогіки, дидактики, психології і ін­ших дисциплін. Зустрічається і третя модель. Її можна назвати «камерною». У Європей­ському союзі існує програма під назвою «Хочу бути учителем» для тих, кому спадає на думку, що він має талант учителя . Такі люди стають учителями не в університетському середовищі, а просто в школі. З цих трьох моделей найсильніша і перспективніша перша модель, а усі інші можуть виступати додатковими.
The future of every state and goad rela­tions in the community of nations depends on the preparation of future teachers and educators. At present, there are three models of teacher training. A traditional, when pro­spective student receives a bachelor or master degree, and teacher qualifications. Another, when a teacher can be anyone with a higher education diploma, with further training at one-year courses in pedagogy, didactics, psychology and other disciplines. The third model also occurs. The Euro­pean Union has aprogram called "I want to be a teacher" for those who come up with the idea that he has a talent for teacher. These people do not become teachers at the university, but immediately in the school. Of these three models, the first one is strongest and most prospective, while all the others can serve as additional.
На сегодня вырисовываются три модели подготовки учителей. Одна - традиционная, когда будущий студент получает степень бакалавра, магистра и квалификацию учителя. Другая, когда учителем может стать любой, имеющий диплом высшего университетского образования, дополнительно обучаясь на годичных курсах по педагогике, дидактике, психологии и другим дисциплинам. Встречается и третья модель. Ее можно назвать «камерной». В Европейском союзе существует программа под названием «Хочу быть учителем» для тех, кому приходит в голову мысль, что он имеет талант учителя. Такие люди становятся учителями не в университетской среде, a прямо в школе. Из этих трех моделей самая сильная и перспективная первая модель, a все остальные могут выступать в качестве дополнительных.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11423
Appears in Collections:Випуск 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gaizhutis.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.