DSpace at library NPU Dragomanova » Європейські педагогічні студії » Випуск 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11422
Title: Проблемы подготовки педагогических кадров в современных условиях
Authors: Матросов, Виктор Леонидович
Keywords: педагогические кадры
бакалавриат
высшее профессиональное образование
педагогічні кадри
бакалавріат
вища професійна освіта
teaching staff
Bachelor Program
higher professional education
Issue Date: 2012
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Mатросов Виктор Леонидович Проблемы подготовки педагогических кадров в современных условиях / Виктор Леонидович Mатросов // European pedagogical studies / Association of Rectors of Pedagogical Universities in Europe ed. board V. Andrushchenko (head) [and others]. – Issue 1-2. – K. Publishing house of the National Pedagogical Dragomanov University, 2012. – P. 40-48
Abstract: B статье представлен анализ современного состояния подготовки педагогических кадров, тех изменений, которые произошли в содержании и технологиях обучения будущих учителей. Здесь отмечена особая роль пятилетнего бакалавриата по направлению «Педагогическое образование» (при совмещении двух профилей) в подготовке учителей. Эта идея была предложена МПГУ и поддержана Министерством образования и науки России. В заключение сказано о целесообразности создания консорциумов крупнейших педагогических университетов и педагогических факультетов классических университетов для реализации совместных международных проектов, модернизации педагогического образования, с учетом опыта тех стран, в которых оно развивалось как самостоятельная отрасль высшего профессионального образования.
У статті представлено аналіз су­часного стану підготовки педагогічних кадрів, тих змін, які сталися в змісті і технологіях навчання майбутніх учи­телів. Тут відзначено особливу роль п 'ятирічного бакалавріату за напрямом «Педагогічна освіта» (при поєднанні двох профілів) в підготовці учителів. Ця ідея була запропонована МПГУ і підтрима­на Міністерством освіти і науки Росіі. На закінчення сказано про доцільність створення консорціумів найбільших педагогічних університетів і педагогічних факультетів класичних університетів для реалізації спільних міжнародних про­ектів, модернізації педагогічної освіти, з урахуванням досвіду тих країн, в яких вона розвивалася як самостійна галузь вищої професійної освіти.
The article deals with the analysis of the contemporary state of pedagogical person­ nel training and changes that have occurred in the contents and techniques of training future teachers. The special role of five-year Bachelor Program with specialization in «Pedagogical education» (by combining 2 major profiles) in teacher training is emphasized here. This idea was suggested by MSPU and supported by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation. In the conclusion attention is paid to the impor­ tance of creating consortia of major pedagogical universities and pedagogical facul­ties of classic universities with thepurpose of implementing joint international projects, as well as modernizing pedagogical education taking into account the experience of those countries where it wasdeveloped as an independent branch of higher professional edu­cation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11422
Appears in Collections:Випуск 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Matrosov.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.