У статті розкрито особливості організації уроків футболу з дівчатами середнього шкільного віку. Запропоновано зміст програмного матеріалу з футболу, що складається з теоретичного матеріалу, спеціальної фізичної підготовки, техніко-тактичної та психологічної підготовки. На основі аналізу наукової літератури доведено, що недостатньо дослідженими є питання раціонального рухового режиму дівчат середнього шкільного віку на уроках футболу, добору оптимальної кількості засобів фізичного виховання та методів з урахуванням їх типологічних ознак. Заняття на основі запровадженої в процес фізичного виховання дівчат середнього шкільного віку розробленого програмного матеріалу дали змогу виявити зацікавленість школярок уроками фізичної культури з футболу, підвищення їх рухової активності, нормалізацію психофізіологічного стану, підвищення продуктивності навчання.
В статье раскрыты особенности организации уроков футбола с девочками среднего школьного возраста. Предложено содержание программного материала по футболу, которое состоит из теоретического материала, специальной физической подготовки, технико-тактической и психологической подготовки. На основе анализа научной литературы доказано, что недостаточно исследованными являются вопросы рационального двигательного режима девочек среднего школьного возраста на уроках футбола, подбора оптимального количества средств физического воспитания и методов с учетом их типологических признаков. Занятия на основе внедренной в процесс физического воспитания девушек среднего школьного возраста разработанного программного материала позволили выявить заинтересованность школьниц уроками физической культуры по футболу, повышение их двигательной активности, нормализацию психофизиологического состояния, повышения продуктивности обучения.
In the article the features of organization of lessons of football are exposed with the girls of middle school age. Maintenance of programmatic material offers from football, that consists of theoretical material, special physical preparation, technic-tactic and psychological preparation. Certainly, that in modern scientific literature woman football is examined not only as means of physical preparation, mastering of technical and tactical side of this game but also increase of mental capacity, removal of tiredness that arises up during educational. Football forms such positive skills and character traits, as ability to subordinate the personal interests to interests of collective, class, command, mutual help, activity, sense of responsibility and others like that. The systematic engaging in football carry out all-round influence on the organism of schoolchildren, promote the general level of their motive activity, perfect functional activity of organism, providing correct physical development, and engaging in football is outdoors given a high tempered effect. It is well-proven on the basis of analysis of scientific literature, that investigational not enough are questions of the rational motive mode of girls of middle school age on the lessons of football, selection of optimal amount of facilities of P.E and methods taking into account their typology signs. Employments on the basis of entered in the process of P.E of girls of middle school age of the worked out programmatic material gave an opportunity to show the personal interest of schoolgirls the lessons of physical culture from football, increase of them motive activity, normalization of the psyhofiziologic state, increase of the productivity of studies.