У статті розглянута проблема соціальної адаптації людей зі слуховою деривацією до навчання у вищому навчальному закладі фізкультурного профілю. Наведена характеристика психоемоційного стану студентів Національного університету фізичного виховання і спорту України з вадами слуху під час навчання.
У статті розглянута проблема соціальної адаптації людей зі слуховою деривацією до навчання у вищому навчальному закладі фізкультурного профілю. Наведена характеристика психоемоційного стану студентів Національного університету фізичного виховання і спорту України з вадами слуху під час навчання.
The article considers the problem of social adaptation of people with hearing deprivation to teaching in the higher educational establishment. The psycho-emotional state of the National University of Ukraine on Physical Education and Sport students with hearing defects during education is given. The law acts are identified. They are aimed at the social support of disabled people. The role and place of physical culture in the social adaptation of people with disability and influence of exercises on their psycho-physical state and traits of character formation is reflected here. World Health Organization Statistic data concerning quantity of people are given in the article who suffers from deafness or other hearing defects in different countries and also the quantity of people with this kind of disability in Ukraine. The article determines the aim, task and methods of research. The determination of students’ physical cultural education and their place and role in the modern society is formulated in the article. “Socialization” term is determined here. The motives of students with hearing deprivation are revealed and psycho-emotional state, moral-volitional qualities which help in education and those which prevent to study are worked out. Summary and the perspectives of further research are formulated and reflected in this article.