В статье показано влияние авторской методики индивидуализации физического воспитания на физическое и функциональное состояние студентов, занимающихся силовыми видами спорта и единоборствами. Представлена возможность практического применения методики индивидуализации физического воспитания в высших учебных заведениях. В исследовании приняли участие 152 студента. Установлено, что для успешного построения учебно-тренировочного процесса, необходимо учитывать особенности структуры психофизиологических возможностей и физической подготовленности студентов. Определено, что у студентов экспериментальных групп улучшились показатели функциональных, психофизиологических возможностей и физической подготовленности.
У статті показано вплив авторської методики індивідуалізації фізичного виховання на фізичний і функціональний стан студентів, що займаються силовими видами спорту і єдиноборствами. Представлена можливість практичного застосування методики індивідуалізації фізичного виховання у вищих навчальних закладах. У дослідженні взяли участь 152 студента. Встановлено, що для успішної побудови навчально-тренувального процесу, необхідно враховувати особливості структури психофізіологічних можливостей і фізичної підготовленості студентів. Визначено, що у студентів експериментальних груп покращилися показники функціональних, психофізіологічних можливостей і фізичної підготовленості.
It is shown the influence of the author's technique of individualization of physical education on physical and functional condition of the students involved in power sports and combat sports in this article. It was shown the possibility of practical application of technique of individualization of physical education in universities. Author's technique of individualization of physical education of students of higher educational establishments includes a: the distribution of students in sport specialization in accordance with their individual characteristics, and the individualization of the educational process in each section. The study involved 152 students. It was determined the index level of physical and functional readiness, psychophysiological possibilities of students and it was conducted a factor analysis of 21 indicators of complex testing. It was established that it is necessary to take into account the structural features of the psychophysiological features and physical fitness of students for the successful construction of the training process, and to develop adequate training programs for students. It was defined, that it was improved functional performance, psycho physiological capabilities and physical readiness of the students of the experimental groups. It is shown that the application of the author's methodology of individualization of physical education in power sports and combat sports helps to optimize the learning process and improve physical condition. It is of great importance carrying out of employment according to the level of readiness and the predisposition of students for effective training, physical development and health improvement.