DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 10(65) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11069
Title: Вимоги до фізичної підготовленості спортсменів у змагальній діяльності сноубордингу
Authors: Зіньків Ольга
Данча Аннамарі
Казмірук Андрій
Любіжанін Юрій
Keywords: сноубординг
альпійські дисципліни
паралельні дисципліни
сноубординг
альпийские дисциплины
параллельные дисциплины
nowboarding
parallel disciplines
course
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Зіньків Ольга Вимоги до фізичної підготовленості спортсменів у змагальній діяльності сноубордингу / Ольга Зіньків, Аннамарі Данча, Андрій Казмірук, Юрій Любіжанін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт /” 36. Наукових праць / За ред. Г. М. Арзютова. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – Випуск 10 (65)15. – С. 65-69
Abstract: Аналіз науково - методичного забезпечення щодо змагальної діяльності у сноубордингу. Визначення вимог до фізичної підготовленості спортсменів враховуючи структуру змагальної діяльності у дисциплінах сноубордингу. Стан питання щодо змагальної діяльності у сноубордингу вивчався за допомогою теоретичного аналізу та узагальнення науково – методичної літератури. Вимоги до фізичної підготовленості у дисциплінах сноубордингу визначались за допомогою педагогічного спостереження на етапах кубків Світу 2013-2014, зимових Олімпійських Іграх 2014 та Чемпіонатах України 2013, 2014 років. Проаналізовано, що на даний час питання щодо вивчення структури змагальної діяльності у альпійські дисципліни сноубордингу було майже не розглянуто. Особливості кожної з альпійських дисциплін показало, що основними вимогами до провідних фізичних якостей є: швидкість, координаційні здібності, сила та витривалість. Визначено, що провідними фізичними якостями у альпійських дисциплінах сноубордингу є – швидкість (проста рухова реакція, реакція на рухомий об’єкт), координаційні здібності (утримання рівноваги, відчуття ритму, узгодженість рухів та довільне розслаблення м’язів), сила (швидкісна та динамічна) та силова витривалість.
Анализ научно - методичного обеспечения соревновательной деятельности в сноубордингу. Определение основных требований к физической подготовленности учитывая структуру соревновательной деятельности в дисциплины сноубординга. Проблематика вопроса соревновательной деятельности в сноубординге изучалось с помощью теоретического анализа и обобщения научно – методической литературы. Требования к физический подготовленности в дисциплинах сноубординга изучались с помощью педагогического наблюдения на этапах Кубка мира 2013-2014, зимних Олимпийских Играх 2014 и Чемпионатах Украины 2013, 2014 годов. Проанализировано, что на данное время вопрос об изучении структуры соревновательной деятельности в альпийских дисциплинах сноубордингу было почти не рассмотрено. Особенности каждой альпийской дисциплины показало, что основными физическими качествами есть: быстрота, координационные качества, сила и выносливость. Определено что основными физическими качествами в альпийских дисциплинах сноубординга есть – быстрота (простая двигательная реакция, реакция на движущийся объект), координационные качества (удержание равновесия, ощущения ритма, согласованность движений и произвольное расслабление мышц), сила (скоростная и динамичная) и силовая выносливость.
The appearing of new kinds of snowboarding raises the question of their scientific and methodological support. Snowboarding relatively long ago appeared in the Olympic Games family, the late 90-ies of XX century. Research conducted in snowboarding were aimed at studying historical aspects of development, studying of the structure of competitive activity, technique exercises in competitive alpine disciplines of snowboarding. The competitive activity of any kind of sport determines the physical preparedness of a sportsman. Requirements for physical fitness of athletes in snowboarding have not been currently scientifically substantiated. The objective of this study was to analyze the state of scientific and methodological support viewing physical preparedness in competitive activity of snowboarding and to identify requirements for physical preparedness of snowboarders in competitive activity. While conducting the research methods of theoretical analysis and synthesis of scientific and methodical literature, pedagogical observation of competitive activity in snowboarding have been used. The research results indicate that the scientific and methodological literature considered historical stages of snowboarding, snowboarding disciplines systematization, basic technical training of young snowboarders, improvement of technical preparedness in alpine snowboarding disciplines. Pedagogical observation indicates that the basic requirements for physical preparedness in parallel slalom are the development and improvement of speed strength, coordination abilities (reaction to a moving object) and speed endurance. In parallel giant slalom those are: power (speed and dynamic), velocity (speed of motor responses, response to a moving object), display of coordination abilities (ability to arbitrary relaxation of muscles, coordination of movements, rhythm, and balance) and power endurance. In slalom those requirements are: speed (simple motor response), speed strength, coordination abilities (balance and rhythm). In giant slalom - power (speed and dynamic), velocity (speed of motor responses, response to a moving object) and display of complex coordination abilities. Conclusions: 1. the analysis of available scientific and methodological literature in snowboarding has shown that currently certain aspects of the history and development have been investigated, disciplines have been systematized technical actions during the race in alpine disciplines and training in snowboard cross have been considered; 2. The pedagogical observation has shown that the top physical qualities in alpine snowboarding disciplines are: speed (simple motor reaction, reaction to a moving object), coordination abilities (balance, rhythm, coordination of voluntary movements and muscle relaxation), power (speed and dynamic) and strength endurance.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11069
Appears in Collections:Випуск 10(65)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zinkiv.pdf322.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.