DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 10(65) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11018
Title: Особенности формирования деятельностной составляющей личности учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры в республике Курдистан 1 автономная республика Курдистан в составе Ирака
Authors: Абдулвахид, Длшад Нихад
Keywords: мотивация достижения
потребность в одобрении
мальчики
подростки
мотивація досягнення
потреба в схваленні
хлопчики
підлітки
motivation of achievement
need for approval
boys
teenagers
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Абдулвахид Длшад Нихад Особенности формирования деятельностной составляющей личности учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры в республике Курдистан 1 автономная республика Курдистан в составе Ирака / Длшад Нихад Абдулвахид // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт /” 36. Наукових праць / За ред. Г. М. Арзютова. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – Випуск 10 (65)15. – С. 5-10
Abstract: Цель: изучить особенности проявлений мотиваций к достижению и потребности в одобрении учеников младшей, средней, старшей школы и студентов института физической культуры республики Курдистан. Материал и методы. Применялись психологические опросники по мотивации достижения и одобрения, рассчитывался коэффициент достоверности процентной разницы. Результаты: выявлены общие закономерности ухудшения мотивации достижения учащихся Курдистана и Украины от средней школы к старшей и различия, у старшеклассников Курдистана возрастает уровень потребности в одобрении. Выводы: школьники Курдистана 10-ти и 16-ти лет имеют низкий уровень мотивации к достижению: 9,4 балла и 10 баллов соответственно; у подростков определен средний уровень мотивации достижения, 12 баллов, у студентов института физической культуры выявлен высокий уровень мотивации достижения (17 баллов).
Мета: вивчити особливості проявів мотивацій до досягнення і потреби в схваленні учнів молодшої, середньої, старшої школи і студентів інституту фізичної культури республіки Курдістан. Матеріал і методи: Застосовувалися психологічні тести з мотивації досягнення і схвалення, розраховувався коефіцієнт достовірності процентної різниці. Результати: виявлені загальні закономірності погіршення мотивації досягнення серед учнів Курдістана та України від середньої школи до старшої і відмінності, у старшокласників Курдістана зростає рівень потреби в схваленні. Висновки: школярі Курдістана 10-ти і 16-ти років мають низький рівень мотивації до досягнення: 9,4 балу і 10 балів відповідно; у підлітків визначений середній рівень мотивації досягнення, 12 балів, у студентів інституту фізичної культури виявлений високий рівень мотивації досягнення (17 балів).
Purpose: to study features of manifestations of motivations to achievement and need for approval of pupils of younger, high, high school and students of institute of physical culture of the republic Kurdistan.. Material and methods. Pupils of younger and high school, on 30 boys and teenagers of 10 and 13 years, young men of 16 years, 10 pupils of school and 15 students of institute of physical culture took part in research. Standard psychological tests on motivation of the achievement consisting of 22 judgments and on motivation of approval from 19 judgments were applied. For an assessment of reliability of a percentage difference of answers of respondents the method of research of the importance of a difference of parts was used. Results: at teenagers the motivation of achievement increases to the average level due to significantly the increased desire to raise the self-assessment manifestation of litmus of comparative control and ability of planning of achievement of the objectives of success. In components of motivation of achievement reliable changes are undergone by judgment about the conclusion of meaning of life in the favourite business with sharp increase at teenage age (z=3,23; P <0,01) and a reliable difference between pupils of school and students of institute of physical culture (z=2,92; P <0,01). Conclusions: school students of Kurdistan of 10 and 16 years have the low level of motivation to achievement: 9,4 points and 10 points respectively; at teenagers of 13 years the average level of motivation of achievement, 12 points is defined, at students of institute of physical culture the high level of motivation of achievement (17 points) is revealed. The average level of need for approval of the studied contingent is defined (from 9,2 points to 12,3 points). The general regularities of deterioration of motivation of achievement of pupils of Kurdistan and Ukraine from high school to the senior are revealed. Distinctions are revealed: in Ukraine in high school the number of pupils with the low level of need for approval increases, the level of need for approval at senior’s increases in Kurdistan.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11018
Appears in Collections:Випуск 10(65)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abdulwhid Dlshad Nihad.pdf419.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.