DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет спеціальної та інклюзивної освіти » Наукові праці Факультету спеціальної та інклюзивної освіти »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10851
Title: Використання проективних методик у скринінг-діагностиці дітей старшого дошкільного віку
Authors: Огороднійчук, Зоя Василівна
Руденко, Лілія Миколаївна
Малафій, Ніна Борисівна
Keywords: скринінг-діагностика
проективні методики
старші дошкільники
психічні відхилення
скрининг-диагностика
проективные методики
старшие дошкольники
психические отклонения
screening diagnostics
project methods
preschool children
mental disorders
Issue Date: 2015
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Огороднійчук, Зоя Василівна. Використання проективних методик у скринінг-діагностиці дітей старшого дошкільного віку [Текст] / З. В. Огороднійчук, Л. М. Руденко, Н. Б. Малафій // Логопедія : Науково-методичний журнал. - 2015. - N 5. - С. 53-59.
Abstract: У статті розглядається проблема використання діагностичних засобів для проведення скринінгу дітей. Метою експериментального дослідження був підбір комплексу проективних методик для здійснення скринінг-діагностики дітей старшого дошкільного віку. Експериментальне дослідження проводилося на базі дошкільного навчального закладу "Веселка" (смт. Згурівка, Київська область). Експериментальна група нараховувала 18 дітей старшого дошкільного віку (5-6 років). У комплекс проективних методик входили наступні тести: "Намалюй людину", "Неіснуюча тварина" та дитячий варіант тесту С. Розенцвейга (у модифікації Н. В. Тарабріної). Аналіз малюнків обстежуваних дітей дозволив виявити у них велику кількість емоційних порушень, припустити наявність інтелектуальних та інших психічних відхилень. Про наявність психічних відхилень свідчили такі особливості як стереотипність зображень, викривлення частин тіла, розірваність зображень, неприємний вираз обличчя, відсутність певних частин тіла, спосіб зображення тощо. Аналіз результатів тесту С. Розенцвейга дав змогу виявити домінуючі направленість та тип реакції обстежуваних дітей у фруструючих ситуаціях. Вищевикладене дозволило зробити висновок, що підібраний нами комплекс діагностичних проективних методик є ефективним щодо виявлення емоційних, інтелектуальних та психічних порушень, а також типу реакції дитини у ситуації конфлікту.
В статье рассматривается проблема использования диагностических средств для проведения скрининга детей. Целью экспериментального исследования был подбор комплекса проективных методик для осуществления скрининг-диагностики детей старшего дошкольного возраста. Экспериментальное исследование проводилось на базе дошкольного учебного заведения "Веселка" (пгт. Згуровка, Киевская область). Экспериментальная группа состояла из 18 детей старшего дошкольного возраста (5-6 лет). В комплекс проективных методик входили следующие тесты: "Нарисуй человека", "Несуществующие животные" и детский вариант теста С. Розенцвейга (в модификации Н. В. Тарабриной). Анализ рисунков обследуемых детей позволил выявить у них большое количество эмоциональных нарушений, предположить наличие интеллектуальных и других психических отклонений. О наличии психических отклонений свидетельствовали такие особенности как стереотипность изображений, искажения частей тела, разорванность изображений, неприятное выражение лица, отсутствие определенных частей тела, способ изображения и т. п. Анализ результатов теста С. Розенцвейга дал возможность выявить доминирующие направленность и тип реакции обследуемых детей в фрустрирующих ситуациях. Вышеизложенное позволило сделать вывод, что подобранный нами комплекс диагностических проектных методик является эффективным для выявления эмоциональных, интеллектуальных и психических нарушений, а также типа реакции ребенка в ситуации конфликта.
This article reviews an issue of using diagnostic tools for performing the screening of children. The aim of the study was the selection of project methods for performing screening diagnostics of preschool children. The experimental study was held in nursery school ―Veselka‖ (Zgurivka, Kyiv region). The experimental group consisted of 18 children of preschool age (5-6 years). The complex of project methods consisted of the following texts: ―Paint a man‖, ―Non-existent animal‖ and a text by S. Rosentsveyg (edited by N. V. Tarabrina) adapted for children. The analysis of pictures of surveyed children revealed a large amount of emotional disorders and allowed to assume the presence of intellectual and other mental disorders. The presence of mental disorders was proved by such peculiarities as stereotypical images, distortion of body parts, scission of images, unpleasant facial expression, absence of certain body parts, the way of expression etc. The analysis of S. Rosentsveyg test results revealed dominating orientation and type of reaction of surveyed children in frustrating situations. Everything abovementioned allowed to conclude that the chosen complex of diagnostic project methods is effective for revealing emotional, intellectual, mental disorders, and the reaction types of children in conflict situation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10851
Appears in Collections:Наукові праці Факультету спеціальної та інклюзивної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ogorodniichuk_Rudenko_Malafii.pdf653.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.