DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет іноземної філології » Наукові праці Факультету іноземної філології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10551
Title: Formation of Foreign Students’ Russian Professional Communicative Competence: Psychological and Pedagogical Aspects
Other Titles: Формування професійної російськомовної комунікативної компетенції іноземних студентів: психолого-педагогічний аспект
Authors: Nikolayenko, Vita Valentinovna
Keywords: communicative competence
Russian language vocational communicative competence
professionally oriented education
psychological and pedagogical factors
linguistic identity
комунікативна компетентність
російськомовна професійно-комунікативна компетентність
професійно орієнтоване навчання
психолого-педагогічні чинники
мовна особистість
Issue Date: 2015
Publisher: Toronto : Shiny Word Corp. (Canada)
Citation: Nikolayenko V.V. Formation of Foreign Students’ Russian Professional Communicative Competence: Psychological and Pedagogical Aspects / V.V. Nikolayenko // Intellectual Archive. – 2015. – Volume 4. – No. 2 (March). – Toronto : Shiny Word Corp., Canada. – PP. 89–97.
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: The article deals with the issue of professionally-oriented teaching Russian to foreign students as a psychological and pedagogical problems that needs to update the process of learning Russian language in non- linguistic university. The author analyses various view-points existing among scientists in pedagogy. The theoretical analysis of scientific literature, works on this issue are represented. Such methodological terms in teaching as “education”, “training”, “professional learning”, “vocational guidance”, “vocational orientation” are generalized from the modern point of view. The concepts relating to vocational oriented education are considered. The paper also stresses that communication in a foreign language becomes the important element in professional activity of future specialists. It is proved that investigating the issues of teaching Russian language for specific purposes in the modern universities is carried out within the number of major research areas – competency, technology, resource and content. The achievements clearly show the important role of language learning in the process of teaching modern professionals and didactic potential of the subject area of “Russian as a foreign language” within the integrative model of the higher professional education.
У статті розглянуто питання щодо професійно-орієнтованого навчання російської мови студентів-іноземців як психолого-педагогічна проблема, яку необхідно актуалізувати у процесі організації навчання російській мові в немовному вузі. Представлено теоретичний аналіз наукової літератури, робіт окресленої проблеми, проаналізовано категорії (поняття), що відносяться до професійно орієнтованого навчання, в результаті чого виявлено сутність і уточнено зміст даного поняття.
Description: 1. Андиева М.С. Конституционно-правовые особенности образования как объекта управления / М.С.Андиева // Право и образование. – 2003. – № 5. – С. 57–75. 2. Батышев С.Я. Профессиональная педагогика: уч. для студ., обучающихся по пед. специальностям и направлениям / С.Я.Батышев ; под ред. С.Я.Батышева А.М.Новикова. – 3-е изд., перераб. – М. : Изд-во ЭГВЕС, 2009. – 455 с. 3. Вербицкий А.А. Иноязычные компетенции как компонент общей профессиональной компетенции инженера: проблемы формирования / А.А.Вербицкий, В.Ф.Тенищева // Высшее образование сегодня, 2007. – № 12. – С. 27–31. 4. Горляков П.Ю. Понятие компетентности и особенности профессионально-ориентированного обучения иностранному языку / П.Ю.Голяков // Общество. Среда. Развитие. – 2010. – № 3. – С. 119–120. 5. Жукова Г.С., Никитина Н.И., Комарова Е.В. Технологии профессионально- ориентированного обучения: учеб. пособ. / Г.С.Жукова. – М. : Издательство РГС У, 2012. – 165 с. 6. Зеер Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход / Э.Ф.Зеер, А.М.Павлова, Э.Э. Сыманюк. – М., 2005. – 216 с. 7. Лейбович А.Н. Профессиональные стандарты: разработка и внедрение: доклад на заседании АСИ/ А.Н.Лейбович [Электронный ресурс] / А.Н. Лейбович. – Режим доступа : http://prof- standart.org. 8. Маркова А.К. Психология профессионализма. – М. : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 312 с. 9. Мухтарова Н.Р. Понятие профессионально-ориентированного обучения иностранному языку на неязыковых факультетах вузов / Н.Р.Мухтарова // Вестник МГГУ им. М.А.Шолохова. Филологические науки, 2009. – № 2. – С. 95–102. 10. Петько Л.В. Педагогічна сутність у визначенні поняття «освітнє середовище» / Л.В.Петько // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»: збірник наукових праць. – Вип. 34. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – С. 109–118. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7452 11. Петько Л.В. Імператив глобалізаційних перспектив – формування професійно спрямованого іншомовного навчального середовища в умовах університету / Л.В.Петько // Педагогіка вищої та середньої школи: зб.наук.праць ; за ред. З.П.Бакум. – Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет». – Вип. 41. – Кривий Ріг : Друкарня Романа Козлова, 2014. – С. 254–261. URI http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/7453 12. Психологический словарь / под ред. В. В. Давыдова [и др.]. – М. : Педагогика, 1983. – 448 с. 13. Образцов П.И., Иванова О.Ю. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов / П.И.Образцов, О.Ю.Иванова. – Орел : ОГУ, 2005. – 114
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10551
ISSN: 1929-4700
Appears in Collections:Наукові праці Факультету іноземної філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolayenko Vita, 2015, Canada.pdfфахова стаття291.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.