DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1 (56) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10541
Title: Особенности профессиональной подготовки будущих специалистов по физической культуре и спорту для сферы детско-юношеского туризма с использованием новых информационных технологий
Authors: Скрипченко, И.Т.
Keywords: информационные технологии
подготовка специалиста
образовательный геокэшинг
туризм
обучение
студенты
інформаційні технології
підготовка фахівців
освітній геокешинг
туризм
навчання
студенти
information technologies
educational geocaching
tourism
students
educational process
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Скрипченко И.Т. Особенности профессиональной подготовки будущих специалистов по физической культуре и спорту для сферы детско-юношеского туризма с использованием новых информационных технологий / И.Т. Скрипченко // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт/”36. наукових праць/ За ред. Г. М. Арзютова. - К.:Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Випуск 3K1 (56)15. – С. 333-336
Abstract: В статье рассмотрены проблемы повышения качества образования в области физической культуры и спорта путем применения информационных технологий, интерактивных методов обучения и мультимедийных средств. Показано, что использование информационных технологий надо рассматривать как одну их главных составных фундаментальной подготовки квалифицированного специалиста. Определено, что в подготовке будущих специалистов по физической культуре и спорту данная проблема и сегодня продолжает быть актуальной. Описана история возникновения и развития образовательного геокешинга – туристической игры с применением спутниковых навигационных систем. Показаны особенности организации геокэшинга в учебном процессе студентов, который можно использовать при изучении дисциплин «Туризм и спортивное ориентирование», «Оздоровительный туризм». Предложенная методика проведения игры включает образовательные, оздоровительные, познавательные, игровые и коммуникативные компоненты. Представлены варианты организации и правила проведения геокэшинга в условиях леса, парка, города и на линейных маршрутах (в походах). Указано, что образовательный геокешинг поможет будущим специалистам по физической культуре и спорту получить практические навыки и умения, которые им понадобятся при работе в сфере детско-юношеского туризма.
В статті розглянуто проблеми підвищення якості навчання в сфері фізичної культури і спорту шляхом застосування інформаційних технологій, інтерактивних методів навчання та мультимедійних засобів. Показано, що використання інформаційних технологій треба розглядати як одну з найважливіших складових фундаментальної підготовки кваліфікованого фахівця. Визначено, що в підготовці майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту дана проблема і сьогодні продовжує бути актуальною. Розкрито історію виникнення і розвитку освітнього геокешингу – туристичної гри із застосуванням супутникових навігаційних систем. Показано особливості організації геокешингу в навчальному процесі студентів, який можна використовувати при вивченні дисциплін «Туризм та спортивне орієнтування», «Оздоровчий туризм». Запропонована методика проведення гри містить освітні, оздоровчі, пізнавальні, ігрові та комунікативні компоненти. Представлено варіанти організації і привила проведення геокешингу в умовах лісу, парка, міста та на лінійних маршрутах (у походах). Вказано, що освітній геокешинг допоможе майбутнім фахівцям з фізичної культури і спорту отримати практичні навички та вміння, які ім знадобляться при роботі у сфері дитячо-юнацького туризму.
The problems of improving the quality of education in physical culture and sport by applying information technology, interactive methods of training and multimedia in the article. Use of information technology is seen as the main component of basic training of qualified specialists. Experts expressed about high efficiency the use of information technology in the educational process. However, the students show evidence of insufficient computer skills, lack of experience on the Internet, satellite navigation devices and other navigators, which complicates the learning process. Determined that in the preparation of future specialists in physical training and sports this problem and relevant today. Shown the history of occurrence and development educational geocaching - tourist game with application of satellite navigating systems. Features of the organization geocaching in educational process of students which can be used at studying disciplines «Tourism and sports orienteering», «Improving tourism» are shown. The technique of carrying out of game includes educational, improving, cognitive, game and communicative components. Variants of the organization and a rule of carrying out geocaching in conditions of a wood, park, city and on linear routes (in trips) are presented. Stated that the educational geocaching will help future experts in physical training and sports to get practical skills they will need when working in the sphere children's- youthful tourism. Recorded increase in the productivity of students in connection with the high quality of the teaching material.
information technologies, educational geocaching, tourism, students, educational process.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10541
Appears in Collections:Випуск 3К1 (56)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Skripchenko.pdf322.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.