DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1 (56) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10505
Title: Особливості прояву показників швидкісно-силової підготовленості хлопчиків 11-14 років з різним рівнем фізичного розвитку
Authors: Артюшенко, А.О.
Keywords: показники швидкісно-силової підготовленості
типологічні групи
фізичний розвиток
показатели скоростно-силовой подготовленности
типологические группы
физическое развитие
power-speed preparedness indices
typological groups
physical development
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Артюшенко А.О. Особливості прояву показників швидкісно-силової підготовленості хлопчиків 11-14 років з різним рівнем фізичного розвитку / А.О. Артюшенко // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури /Фізична культура і спорт/” 36. наукових праць/ За ред. Г. М. Арзютова. - К.:Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2015. - Випуск 3K1 (56)15. – С. 35-42
Abstract: В статті доведено, що існують відмінності у прирості показників швидкісно-силових здібностей у хлопчиків середнього шкільного віку різної статури. Мета дослідження – проаналізувати величину приросту швидкісно-силових здібностей у хлопчиків 11-14 років з різним рівнем фізичного розвитку. Виділені типологічні групи хлопчиків за тотальними розмірами тіла. Проведено порівняльний аналіз рівня швидкісно-силової підготовленості хлопчиків 11-14 років, які умовно віднесені до чотирьох різних типологічних груп. Доведено, що хлопчики – представники різних типологічних груп суттєво відрізняються за рівнем показників швидкісно-силових здібностей. Показано, що в результаті короткої за часом стандартної тренувальної програми спринтерської спрямованості величина приросту показників швидкісно-силових здібностей у хлопчиків 11-14 років різних типологічних груп, виділених за тотальними розмірами тіла суттєво відрізняється.
В статье доказано, что существуют отличия в приросте показателей скоростно-силовых способностей у мальчиков среднего школьного возраста с разным разной телосложением. Цель исследования – проанализировать величину прироста показателей скоростно-силовых способностей у мальчиков 11-14 лет с разным уровнем физического развития. Выделены типологические группы мальчиков по тотальным размерам тела. Проведен сравнительный анализ уровня скоростно-силовой подготовленности мальчиков 11-14 лет, которые условно отнесены в четыре разные типологические группы. Показано, что мальчики – представители разных типологических групп существенно отличаются по уровню показателей скоростно-силовых способностей. Показано, что в результате короткой по времени стандартной тренировочной программы спринтерской направленности величина прироста показателей скоростно-силовых способностей у мальчиков 11-14 лет разных типологических групп, выделенных за тотальными размерами тела существенно отличается.
The article shows that there are differences in index growth rate of power-speed abilities of medium aged schoolboys of different physique. The goal of the research is to analyze the growth rate value of power-speed abilities of the boys aged 11-14 with different level of physical development. The typological groups of boys with total body size are distinguished. The comparative analysis of power-speed preparedness level of the boys aged 11-14 and conventionally assigned to four different typological groups was conducted. The boys of different typological groups are found to differ significantly according to the index level of power-speed abilities. The result of short standard sprint training program shows that the growth rate value of power-speed abilities of the boys aged 11-14 belonging to different typological groups distinguished according to total body size differs significantly. The boys aged 11-14 belonging to different typological groups and distinguished according to physical development indices are found to react on a standard training program in a different way. Even 15 training sets aimed at the increase of running speed have a significant effect on the result; however, it depends significantly on the individual features and age development rate. The determined opportunity of classifying typological features of teenager age development according to a scheme deserves the attention of specialists. The teenagers of the same age but different physical development turn out to differ according to not only physical preparedness indices but the character of adaptation to directed physical loading. The use of such standard training programs aimed at the level increase of the concrete indices of motor abilities can contribute to the current correction of basic pedagogical emphasis in lasting process of physical education and athletic training.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10505
Appears in Collections:Випуск 3К1 (56)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artyushenko.pdf431.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.