На основі аналізу науково - методичної літератури та узагальнення практичного досвіду було досліджено сучасний стан особливостей професійної діяльності тренера в спорті з урахуванням проблеми особистісних детермінант вигорання. Виявлено особистісні передумови професійної діяльності тренерів, що визначають виникнення емоційної напруженості. Визначено особистісні детермінанти професійного вигорання тренерів. Результати статистичної обробки кількісних даних проведеного дослідження дозволили визначити різницю в особистісних показниках і показниках, що відображають стан тренерів. В результаті аналізу було визначено, що зниження особистісних досягнень відіграє провідну роль у формуванні феномена вигорання, а також подальший його розвиток відбувається переважно за рахунок підвищення цієї складової і, меншою мірою, - інших складових. Особистісні якості, за результатами кореляційного аналізу, вплинули на становлення актуального рівня вигорання, а також впливають на подальший розвиток феномена вигорання.
On the basis of scientific - methodical literature and summarize experience was the current state of professional features in sports coach considering the problem of personal determinants of burnout. Discovered personal preconditions of professional trainers that determine the emergence of emotional tension. Determined personality determinants of burnout coaches. The statistical processing of quantitative data of the study allowed the difference in personality and performance indicators that reflect the state coaches. As a result of the comparison groups "experienced" and of "Beginners" men and women were found important differences. We think it may indicate that the characteristics of the phenomenon of burnout occur regardless of gender. But change changing professional experience of the subjects. Experimental study of experts in the field of physical education and sport to predict the development of burnout syndrome, depending on age, work experience and a number of personal characteristics. The results make it possible to continue to help coaches who just finished high school and already established professionals to avoid problems caused by the crisis period in the professional field, and to improve the early diagnosis and selection of personnel in the teaching profession. As a result of the correlation analysis, it was determined that a reduction of personal achievements plays a leading role in the formation of the phenomenon of burnout, as well as its further development is mainly due to the increase of this component and, to a lesser extent - other components. Personal qualities, according to the results of the correlation analysis, influenced the formation of the current level of burnout, as well as influence the further development of the phenomenon of burnout.