У статті розглянуті публікації які стосуються здорового способу життя молоді. Вказано, що заохочення молоді до здорового способу життя є актуальною проблемою суспільства. Визначено, що здоровий спосіб життя молоді це такий спосіб життя який має реалізовуватися в сукупності усіх основних форм життєдіяльності: трудової, суспільної, сімейної. На підставі теоретичного аналізу було визначено, що формування здорового способу життя студентської молоді – це важливий крок на шляху активізації людського фактору в перспективному розвитку суспільства, що має за кінцеву мету забезпечення всебічного, гармонійного розвитку особистості молодої людини. Залишаються питання щодо вирішення подальших досліджень у формуванні здорового способу життя і фізичної культури студентської молоді.
The scientific publications which touch upon students' healthy lifestyle are examined. It is pointed out that involvement of youth to the healthy lifestyle is an actual problem of our society. It is indicated that youth’s healthy lifestyle is such one which must be implemented in total of all main forms of vital activity: labour, public, family. On the basis of theoretical analysis it has been found out that the formation of a healthy lifestyle of the students is an important step towards activation of a human factor in a future development of the society, which has the aim of a comprehensive, harmonious development of a young person. There are some unsettled problems concerning the future researches of the healthy lifestyle and the physical training of the students. An important area of higher educational establishments’ activity is searching of the new forms of health strengthening of students in the process of education, adoption of health-protective technologies in educational process, involving of the students into physical culture and sport, formation of their skills of health-improving activity. The formation of healthy mode of life of students is an important step on the way of activization of human factor in prospective development of society which has ultimate aim of comprehensive harmonious development of youngster’s personality.