У статті розглянуто можливості використання різних методів для активізації пізнавального процесу з фізичного виховання та роль педагога в активізації пізнавальної діяльності студентів на заняттях з фізичного виховання. Проаналізовано та випробувано різні методики використання пізнавальної діяльності на заняттях з фізичного виховання, з урахуванням специфіки занять зі студентами спеціальних медичних груп. З`ясовано чинники для підвищення у студентів спеціальних медичних груп інтересу до занять з фізичного виховання.
The article discusses the possibility of using different methods to enhance the cognitive process in physical education and the role of the teacher in the activation of cognitive activity of students in the classroom for physical education. Analyzed and tested various methods of using cognitive activity in the classroom for physical education, taking into account the specifics of classes with students of special medical groups. Elucidated factors to enhance the students' medical groups spetsailnih interest in physical education classes. The methods of stimulating cognitive activity during physical education in higher education. Reveals opportunities to improve the students' interest in employment zpolyahayut, in our opinion, of learning of students by providing them with greater autonomy, creativity by complications (within available) cognitive tasks that require the application of acquired knowledge and skills in terms of different variables training activities. The methods of cognitive stimulation in the classroom with students of special medical group, which was conducted through group work, competitions, games, mutual evaluations of students identified teacher incentives, he emphasized the success of students. It was found importance of interdisciplinary connections in learning motor actions, development of which largely depends on the students' understanding of biomechanical movement patterns and structure, with exercises that cause significant functional changes in the body of students involved, requiring provision of certain hygienic conditions, and exercises that uniquely affect the development of physical qualities.