В статті розглядаються теоретичні засади педагогіки трансгресії в
контексті розгортання процесів глобалізації в цілому та в вищій освіті
зокрема. Проведений аналіз дозволяє обґрунтувати її потенціал в якості засади
розбудови освітньої практики в умовах глобалізації із її високим динамізмом та
полікультурністю. Проаналізований контекст академічної мобільності як
головного інструменту розбудови глобальних просторів вищої освіти та
досліджень, обґрунтована актуальність використання трансгресивних підходів
в умовах полікультурного академічного середовища.
The theoretical principles of transgressive pedagogy are reviewed at the article
at the context of globalization processes expanding. The globalization is revived as
world-wide phenomenon as well a higher education one. Performed analysis let us
substantiate this pedagogy potential at the form of fundament of education practice at
globalization conditions which are characterized by high social dynamics and policulturalism.
The context of academic mobility (as a main instrument of global higher
education and research areas establishment) is analyzed. At the result, the actuality of
transgressive approaches usage at policultural academic environment is substantiated.