В статті розглядається один з провідних напрямків трансформації
сучасної вищої освіти – міжнародна експансія освітнього простору.
Методологічна база дослідження визначається підходом, який спирається
на принципи об’єктивності та цілісності. Зокрема, в роботі застосовано:
метод історизму та герменевтики; діалектичний метод; метод системного
аналізу; порівняльний метод.
Проводиться аналіз класичного та сучасного університету, на основі
демонструється подвійнасутністьновітнього закладу вищої школи, що поєднує
ознаки виробничого підприємства та духовної установи. Базуючись на
найновіших дослідженнях К. Олдса та С. Робертсон, автор виокремлює три
головних стратегії просторового розширення університетів світу - висхідна,
низхідна та екстеріорна.
The article is dedicated to one of the leading destinations of transformation of
modern higher education–international expansion of educational space.
Methodological basis of research is defined approach that is based on the
principles of objectivity and integrity. In particular, the paper used, the method of
historicism and hermeneutics; dialectical method; method of system analysis;
comparativemethod.
Presents the analysis of classical and modern university, based on demonstration
of the dual nature of modern institutions of Higher Education, which combines
features of productive enterprise and spiritual institutions. Based ontheOlds K. and S.
Roberts on latest research, author distinguishes three main strategies of spatial
expansion of universities - ascending, descendingand exterior. Reveals the main
factors that contribute to the globalization of universities, grounded their active
presence in the field of education the world of communication. Three
distinctstructural implementation of international level attributes in the structure of
higher education.