Обгрунтовуються теоретичні положення програми “Філософія для
дітей” в частині морально-етичних досліджень М. Ліпмана, що розглядається
як методика навчання дітей розмірковувати про світ та шукати орієнтації в
ньому через запитування, критичність та креативність у мисленні,
дослідження проблем і пошук шляхів вирішення складних життєвих ситуацій
на засадах розумності.
Моральний розвиток учнів розглядається автором методики у вузькому та
широкому значеннях. По-перше, це моральне виховання, що іманентно присутнє
в школі як прагнення вчителя повчати, заставляти слухати, навчати
категоріям етики, дотримуватися встановлених правил і норм поведінки. Але,
по-друге, моральний розвиток учнів відбувається як процес дослідження, що не
буквально роз’яснює дітям поняття моралі з позицій дорослого, а формує їх
зміст і цінності у вигляді спільного обговорення і рефлексії учасників в
атмосфері взаємної довіри та турботи.
Робиться висновок, що морально-етичні дослідження М. Ліпмана можуть
стати основою практики з дітьми в українській школі задля сприяння
моральній відповідальності і моральному інтелекту дітей.
The theoretical principles of the "Philosophy for Children" program are
reasoned in terms of M.Lipman’s Ethical Inquiry, considered as a method of teaching
children to think about the world and seek guidance in it through questioning and
critical & creative thinking, the study of the problems and finding solutions based on
a reasonableness to difficult life situations.
Moral development of students is considered by the author in the narrow and
broad meanings. First, it is a moral education that is immanently present in the
school as the desire of teachers to edify, pledge to listen, teach moral categories,
follow the rules and standards of conduct. And, secondly, the moral development of
students is the process of inquiry that does not literally explain to the children the
concept of morality from the position of an adult, but generates the content and values
in the form of joint discussion and reflection of the participants in an atmosphere of
mutual trust and care.
It is concluded that M.Lipman’s Ethical Inquiry can form the basis of practice
with children in Ukrainian schools to promote moral responsibility and moral
intelligence of children.