Проведено науковий аналіз проблеми освітніх ландшафтів в епоху
родоплемінного, рабовласницького та феодального суспільств. Освіта
сьогодення керується боротьбою низки філософських протиріч, яка, що
показує автор, виникають саме в найдревнішу для світової цивілізації еру.
Виникнення специфічних «освітніх ландшафтів» на культурних теренах
Древнього світу, по суті, стає основою майбутньої гетерогенізації локальних
навчальних традицій. Базуючись на філософській спадщині древніх та новітніх
філософів, автор статті показує прямий зв’язок між минулим та сучасністю,
демонструє витоки філософії освіти в аксіологічних пошуках архаїчної людини.
В ході роботи звертається увага на вічність тих діалектичних протиріч, що
впливають на розвиток систем навчання та виховання протягом трьох тисяч
років гуманітарного розвитку.
The article is devoted to scientific analysis of the problem of educational spaces
in the era of tribal, slave and feudal societies. Education today is governed by a number
of philosophical struggle of contradictions, which, as the author shows, are originated
in the oldest to world civilization era. The emergence of specific «educational
landscapes» on the territory of ancient cultural world, in fact, is the basis for future
heterogenization local educational traditions. Based on the philosophical heritage of
ancient and modern philosophers, the author shows a direct link between past and
present, demonstrates the origins of philosophy of education in axiological quest of
archaic humans. The work draws attention to the eternity of dialectical contradictions
that affect the development of training and education for three thousand years of
human development.