Аналізуються управлінські компе-тенції викладача та їх потенційна роль у забезпеченні мовної безпеки України. Наголошується на особливій функції викладача у формуванні політичної культури суспільства.
Серед ключових завдань політики національної безпеки у внутрішній сфері є створення сприятливих умов для зміцнення єдності українського суспільства на основі європейських демократичних цінностей, зокрема, шляхом забезпечення пріоритетності всебічного розвитку й підтримки української культури та української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на всій території України. Особливе місце тут відведене системі освіти, бо викладачі та науковці завжди є силою, яка виступає ядром громадянського суспільства, має активну громадянську позицію. Сучасний викладач не тільки повинен володіти загальномовними компетен-ціями, мати ґрунтовні мовні знання і вміло їх використовувати – викладач має усвідомлювати себе україно-мовною особистістю та транслювати таку позицію на своїх вихованців.
Під управлінськими компетенціями викладача, спрямованими на утверд-ження і захист мовної безпеки України, розуміємо такі компетенції, що забез-печують організацію цілеспрямова-ного впливу на студентів за допомогою педагогічних методів і засобів з використанням особливих психолого-педагогічних технологій для досягнення поставленої мети – формування свідомої національної ідентичності та патріотичного громадянського суспільства через усвідомлення української мови як основи інтеграції України та гарантії гуманітарної безпеки держави. Серед таких компетенцій: планувальні, організаційні, стимуляційні, координа-ційні, контрольно-оцінні, комуніка-ційні, діловодні, інформаційно-аналітичні, компетенції прийняття рішень, компетенції самоменеджменту. Їх реалізація у світлі мовної безпеки України передбачає: 1) просвітницьку діяльність викладачів з громадянами України; 2) просвітницьку діяльність викладачів з іноземцями.
У розділі наведено приклад реаліза-ції управлінських компетенцій, скеро-ваних на утвердження мовної безпеки України – ініціювання та організація автором літніх мовних шкіл для закор-донних учителів української мови як іноземної та організація курсів під-вищення кваліфікації для викладачів української мови як іноземної. Адже обидва досвіди потребують від ви-кладача не тільки філологічних знань, але й планувальних, організаційних, координаційних та інших видів управлінських компетенцій.
The chapter is devoted to teacher’s managerial competences and their potential role in the language security of Ukraine providing. The special function of a teacher in political culture forming is emphasized.
The key objectives of national security policy in the domestic sphere is to create favourable condi-tions for strengthening the unity of Ukrainian society based on Europe-an democratic values, in particular by providing priority support and all-round development of Ukrainian culture and Ukrainian language as the state one in all spheres of social life throughout Ukraine. A special place is reserved for education system because teachers and resear-chers have always been the acting core of civil society, with active social position. The contemporary teacher must possess not only general language competences, but thorough language knowledge and be able to use them – the teacher must be aware of himself as a Ukrainian-speaking person and broadcast this position to students.
Managerial competences of a teacher, promoting the protection and security of Ukrainian language, include those competences which ensure teaching students with using special managerial, psychological and pedagogical techniques to achieve this goal – creation of conscious national identity and patriotic civil society through awareness of Ukrainian language as the basis for Ukraine integration and guarantee of humanitarian security. Among these competences there are the following: planning, organization, control-and-evalua-tion, communication, record-keeping, informational-analytic, decision-making competences, competences for self-management. Their implementation in the light of language security of Ukraine provides: 1) educational activities of teachers with citizens of Ukraine; 2) educational activities of teachers with foreigners.
Author reveals examples of the implementation of managerial competences aimed at strengthening language security of Ukraine – an initiation and organization of summer language schools for foreign teachers of Ukrainian language and organization of training courses for teachers of Ukrainian as a foreign language. Both experiments require from the teacher not only philological knowledge, but also planning, organization, coordination and other managerial competences.