У розділі аналізуються різні наукові підходи щодо визначення освітнього права, як самостійної галузі права та галузі законодавства.
Обґрунтовано точку зору, що сформованість системи освітнього права була б позитивним чинником підвищення ефективності участі викладачів в управлінні навчальним закладом. Автор розглядає освіту як специфічний об’єкт правового впливу, а відносини, що склалися у сфері освіти, – як предмет спеціального правового регулювання.
У галузі освіти виникають відносини щодо управління освітніми закладами, які врегульовуються нормами адміністративного права, податкові відносини – нормами фінансового права, майнові відносини – нормами цивільного права, трудові відносини між професорсько-викла-дацьким складом, іншими співробіт-никами, з одного боку, та адмініст-рацією освітнього закладу, – з іншого, – нормами трудового права. Але найголовнішими є ті відносини, які виникають в процесі освіти між викладачами і студентами. Зазначені відносини також регулюються певними соціальними нормами і принципами.
Сьогодні актуалізується необхідність введення обов’язкової навчальної дисципліни «Освітянське право» або «Праворегулювання освітянської діяльності» у вищих навчальних закладах, які готують майбутніх педагогічних працівників. Хоча, з точки зору теорії права, говорити про існування «освітнього права» як про традиційну галузь права складно. «Овітнє право» ще не сформувалось як важель управління навчальними закладами. Можна говорити про початок його формування і потрібно докласти чимало зусиль для розробки і становлення «освітнього права» як нової окремої, самостійної, спеціальної галузі права, що має слугувати галузі управління навчаль-ним закладом.
Проблема засвоєння і реалізації теоретичних положень чинного законодавства щодо правового регу-лювання освіти в Україні, формування навичок застосування на практиці отриманих знань з метою виконання конкретних завдань правознавцями є одним з головних завдань, що стоять перед юридичними вищими навчаль-ними закладами, які готують фахівців-юристів.
Different scientific approaches towards the definition of the educational law as the independent branch of law and legislation branch are analyzed in the chapter.
It is grounded that the development of educational legislation system would be a positive factor in improving efficiency of participation of teachers in a high school management. The author considers education as a specific object of legal action, and the relations in the sphere of education – as a subject of a special legal regulation.
In the field of education the relationships of educational institutions management appear, which are regulated by administrative law, tax relations – by financial law standards, property relations – by civil law, labour relations between teachers’ staff, other employees, on the one hand, and institution administration, on the other, – are regulated by the labour law. But the most important are those relationships that arise in the educational process between teachers and students. These relations are regulated by certain social standards and policies.
The necessity of introducing compulsory academic course «Educational Law» or «Legal Regulation Of Educational Activities» in higher education institutions training future teachers, is actualized today. Although, from the point of view of the theory of law, it is difficult and early to speak about the existence of «educational legislation» as a traditional branch of law. «Educational law» has not yet emerged as a lever for high educational institution management. We can talk about the beginning of its forming and some efforts should be put in for the development and establishment of «educational law» as a new separate, independent and special branch of law that should serve to educational management.
The problem of assimilation and implementation of the theoretical provisions of the current legislation related to the legal regulation of education in Ukraine, the forming of skills of practical application of the acquired knowledge to solve specific tasks of lawyers is the one of the main tasks of educational institutions training professional lawyers.