Статья посвящена проблеме воспитания профессиональных музыкально-педагогических навыков у учащихся высших учебных заведений. Рассматриваются некоторые методические принципы формирования интереса студентов музыкально-педагогических вузов к оперному искусству как репрезентативному феномену музыкальной культуры. Специально анализируется принцип культуросообразности.
Стаття присвячена проблемі виховання професійних музично-педагогічних навиків у вищих учбових закладах. Розглядаються деякі методичні принципи формування інтересу студентів музично-педагогічних вузів до оперного мистецтва як репрезентативного феномену музичної культури. Спеціально аналізується принцип культуросообразності.
A problem of education of professional skills of future music teachers occupies paramount position in modern musical pedagogical, and that is why development of methodological approaches to the problem of formation of cognitive interest to the phenomen of musical art – as a measure of professional and general cultural education is urgent for researchers. Operatic genre, in this context, can be considered as one of the most “convenient” and productive, because organics of artistic interaction of verbal and musical elements in it gives wide cognitive opportunities. Moreover, musical theatre has always been that genre sphere, in which cultural and artistic experience of one or another national culture was accumulated.