Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування соціально-етичних цінностей у студентів економічних спеціальностей

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сікалюк, Анжела Іванівна
dc.date.accessioned 2015-12-29T12:50:18Z
dc.date.available 2015-12-29T12:50:18Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Сікалюк, Анжела Іванівна. Формування соціально-етичних цінностей у студентів економічних спеціальностей : автореферат дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 / А. І. Сікалюк ; наук. кер. А. Й. Капська ; М-во освіти і науки України ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – К., 2015. – 26 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8912
dc.description.abstract Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 ─ теорія і методика виховання. ─ Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, МОН України, Київ, 2015. У дисертації розглянуто проблему формування соціально-етичних цінностей у студентів економічних спеціальностей ─ майбутніх фахівців-менеджерів економічної сфери. У роботі представлено теоретичний аналіз наукових підходів до проблеми формування соціально-етичних цінностей студентів економічних спеціальностей; визначено й уточнено поняття «цінність», «соціально-етичні цінності», «сформованість соціально-етичних цінностей у майбутніх менеджерів економічної сфери»; розроблено критерії, показники та рівні сформованості соціально-етичних цінностей; визначено етапи, розроблено та експериментально перевірено ефективність дії змісту, форм і методів у позанавчальній виховній роботі, які забезпечують успішне формування соціально-етичних цінностей у студентів ─ майбутніх менеджерів економічної сфери. uk_UA
dc.description.abstract Thesis for getting the scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences in specialty 13.00.07 ─ the Theory and Methods of Upbringing. ─ National Dragomanov Pedagogical University, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, 2015. The problem of formation of socio-ethical values of economic specialties students ─ future specialists-managers of economic sphere has been considered in the thesis. In the paper the theoretical analysis of scientific approaches to the problem of formation of socio-ethical values of economic specialties’ students has been presented; the concepts of «value», «socio-ethical values», «formation of socio-ethical values of the future managers of economic sphere» have been defined and refined; criteria, indicators and levels of formation of socio-ethical values have been worked out; the effectiveness of the content, forms and methods in extracurricular upbringing work, which provides successful formation of socio-ethical values among students ─ the future managers of economic sphere, has been developed and experimentally tested. A meaningful description of socio-ethical values ─ theoretical, practical and individual, which include knowledge of socio-ethical values, ability and skills are adequate to the standards and requirements of social ethics specialist of economic sphere has been identified. It has been found that socio-ethical values are part of human values and have their field of existence, in particular in professional activities, and reflect the system and nature of social relations. In the thesis the value of extracurricular upbringing activity, as pedagogical condition of formation of socio-ethical values of economic specialties’ students, has been shown; the necessity of the process of socio-ethical values formation of economic specialties’ students, in particular managers, who work in the system «person-person» has been proved; the characteristics of the student-manager of the economic sphere as subject of the process of socio-ethical values formation has been presented. It has been stressed that a future manager of the economic sphere due to the ethical and social behavior may be in some roles: as the bearer of national and universal human norms; as the translator of persuasive and positive directional information; as a consumer of social and ethical values who operates with adequate content knowledge in different situations; as a creator of socio-ethical values, who interprets their social and ethical meanings. It has been found that combining functions of a manager and the availability of knowledge and skills of socio-ethical behavior influence on the strategic action plan, decision-making and on the behavior of all participants in the process of realization of various directions of activity: theoretical, economic, political, social, ethical, aesthetic, religious. In the paper the content of each socio-ethical value’s component has been defined, their characteristics and possible ways of their manifestation in extracurricular activity have been presented; the correlation functions of the future manager and essence of every socio-ethical value have been identified: purposefulness, social responsibility, interaction (cooperation), fairness, tolerance (respect). In the thesis the meaningful stages of extracurricular upbringing work, which formed the basis of the experimental work with the future managers of the economic sphere, have been identified: the determination by students the socio-ethical ability and skills that contribute to the quality of professional activity of the economic sphere manager; the definition by students the academic disciplines which contribute to the formation of socio-ethical values; identification of formation levels of socio-ethical values which are manifested in the activity of the economic sphere manager; implementation of socio-ethical orientation of students in the social and upbringing process; identifying organizational and pedagogical forms, effective content and methods, contributing to the successful formation of socio-ethical values of future managers of the economic sphere in extracurricular upbringing activity. Diagnostic techniques have been completely and substantiated used on the initial and control level of the research work that has allowed to define and implement effective forms and methods of formation of students’ socio-ethical values. The individual, differentiated approach to the choice of forms and methods in extracurricular activity of students of economic specialty has been introduced. These very forms and methods contribute to the increasing and the effective impact on students as an important pedagogical factor in the process of formation of their socio-ethical values. uk_UA
dc.description.abstract Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.07 ─ теория и методика воспитания. ─ Национальный педагогический университет имени М.П. Драгоманова, МОН Украины, Киев, 2015. В диссертации рассмотрена проблема формирования социально-этических ценностей студентов экономических специальностей ─ будущих специалистов-менеджеров экономической сферы. В работе представлен теоретический анализ научных подходов к проблеме формирования социально-этических ценностей студентов экономических специальностей; определены и уточнены понятия «ценность», «социально-этические ценности», «сформированность социально-этических ценностей у будущих менеджеров экономической сферы»; разработаны критерии, показатели и уровни сформированности социально-этических ценностей; определены этапы, разработана и экспериментально проверена эффективность действия содержания, форм и методов во внеучебной воспитательной работе, которые обеспечивают успешное формирование социально-этических ценностей у студентов ─ будущих менеджеров экономической сферы. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова uk_UA
dc.subject цінність uk_UA
dc.subject соціально-етична цінність uk_UA
dc.subject складові соціально-етичних цінностей uk_UA
dc.subject сформованість соціально-етичних цінностей uk_UA
dc.subject позанавчальна виховна діяльність uk_UA
dc.subject виховні форми і методи у структурі позанавчальної діяльності uk_UA
dc.subject value uk_UA
dc.subject socio-ethical value uk_UA
dc.subject components of socio-ethical values uk_UA
dc.subject formation of socio-ethical values uk_UA
dc.subject extracurricular upbringing activity uk_UA
dc.subject upbringing forms and methods in structure of extracurricular activity uk_UA
dc.subject ценность uk_UA
dc.subject социально-этическая ценность uk_UA
dc.subject составляющие социально-этических ценностей uk_UA
dc.subject сформированность социально-этических ценностей uk_UA
dc.subject внеучебная воспитательная деятельность uk_UA
dc.subject воспитательные формы и методы в структуре внеучебной деятельности uk_UA
dc.subject.classification 37.016:172:33 uk_UA
dc.title Формування соціально-етичних цінностей у студентів економічних спеціальностей uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу