У статті зазначається, що феномен фізичної культури в сучасних умовах вимагає нових
концепцій фізичного виховання школярів, пов’язаних з урахуванням провідних стимулів людської
діяльності(інтересів, потреб, мотивів і цінностей), загальною спрямованістю на
саморозвиток і самореалізацію особистості. Аналіз концепцій і підходів до підвищення
ефективності фізичного виховання, проведений автором, розкриває різноманіття і полярність
поглядів на досліджувану проблему. Досвід зарубіжних країн свідчить про те, що деякі
дослідники у пошуках шляхів підвищення ефективності фізичного виховання віддають перевагу
посиленню рухової активності, тренувальній спрямованості занять, розвитку рухових
(кондиційних) здібностей перед процесом навчання руховим діям. Інші дослідники вважають,
що пріоритетним має бути формування культури рухів, у зв’язку з чим основним для
оптимізації фізичного стану учнів являється не кількість рухів(обсяг навантаження), а якість
рухових дій, їх взаємодія як безпосередньо між собою, так і в структурі основних навчальних
видів діяльності. Виділяється напрям інтеграції рухової і пізнавальної діяльності в процесі
фізичного виховання(урочні заняття, факультативні навчальні заняття) на основі
інтегрованого вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань. Пропонується посилення
освітньої спрямованості навчальних занять у системі загальної фізкультурної освіти,
пов’язаної з формуванням системи спеціальних знань і раціональним використанням у
повсякденній життєдіяльності. Тому аналіз існуючих зарубіжних концепцій фізичного
виховання є вкрай важливим для розбудови вітчизняної системи фізичного виховання школярів
В статье отмечается, что феномен физической культуры в современных условиях
требует новых концепций физического воспитания школьников, связанных с учетом ведущих
стимулов человеческой деятельности(потребностей, мотивов, интересов и ценностей),
общей направленностью на саморазвитие и самореализацию личности. Анализ концепций и
подходов к повышению эффективности физического воспитания, проведенный автором,
раскрывает многообразие и полярность взглядов на исследуемую проблему. Опыт зарубежных
стран свидетельствует о том, что некоторые исследователи в поисках путей повышения
эффективности физического воспитания отдают преимущество усилению двигательной
активности, тренировочной направленности занятий, развития двигательных(кондиционных)
способностей перед процессом обучения двигательным действиям. Другие исследователи
считают, что приоритетным должно быть формирование культуры движений, в связи с чем
основным для оптимизации физического состояния учеников является не количество движений
(объем нагрузки), а качество двигательных действий, их взаимодействие как непосредственно
между собой, так и в структуре основных учебных видов деятельности. Выделяется
направление интеграции двигательной и познавательной деятельности в процессе физического
воспитания(урочные занятия, факультативные учебные занятия) на основе интегрированного
решения воспитательных, образовательных и оздоровительных заданий. Предлагается
усиление образовательной направленности учебных занятий в системе общего физкультурного
образования, связанной с формированием системы специальных знаний и рациональным
использованием их в повседневной жизнедеятельности. Поэтому анализ существующих
зарубежных концепций физического воспитания является крайне важным для развития
отечественной системы физического воспитания
The article notes that the phenomenon of physical culture in modern conditions requires new
concepts of physical education ofthe schoolchildren, taking into account the related incentives leading
human activities (needs, motives, interests, and values), the general thrust of self-realization and selfdevelopment on the personality. Analysis of the concepts and approaches to improve the efficiency of
physical training, conducted by the author, reveals the diversity and polarity of views on the issues
under investigation. Experience of foreign countries suggests that some researchers to find ways to
improve the effectiveness of physical education give preference to enhance motor activity, training
orientation sessions, and development of motor (conditional) abilities before the process of learning
motor actions. Other researchers believe that priority should be creating a culture of movement, and
therefore the main to optimize the physical condition of students are not the number of movements
(volume load), and the quality of motor actions and their interaction with each other directly, and in
the structure of the main teaching activities. Provided direction integration of motor and cognitive
activity in physical education (the appointed class, optional training sessions) on the basis of an
integrated educational solutions, educational and health care jobs.
It is proposed to strengthen educational orientation training sessions in the general sports
education, related to the formation of the special knowledge and rational use them in the everyday life.
Therefore, the analysis of existing foreign concepts of physical education is essential for the
development of the national system of physical education