Обгрунтовано методику диференційованого формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії. Проаналізовано різні підходи щодо тлумачення евристики як спеціальної галузі знань, розкрито зміст процесу організації управління евристичною діяльністю учнів. Розроблено психолого-методичні засади поетапного формування евристичних прийомів і принципи відбору системи вправ, диференційованих за складністю. Обгрунтовано методичні умови організації й управління евристичною діяльністю учнів. Наведено характеристику та визначено особливості застосування загальних і спеціальних прийомів евристичної діяльності. Висвітлено методичні аспекти використання педагогічного програмного засобу GRAN-3D для диференційованого формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії. Доведено, що запропонована методична система забезпечує ефективне диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників у процесі вивчення стереометрії.
In dissertation scientifically grounded method of the differentiated forming of receptions of heuristic activity of senior pupils on the lessons of stereometry, which includes a purpose, maintenance, organizational forms, methods, facilities, and takes into account selected semantically methodical lines of placing of material.
It is developed psychology-methodical principles of the stage-by-stage forming of heuristic receptions, principles of selection of the system of exercises, differentiated after complication, the methodical terms of organization and management of students heuristic activity are found out.
The methodical aspects of the use of pedagogical programmatic mean of GRAN-3D are exposed for the differentiated forming of receptions of heuristic activity of senior pupils on the lessons of stereometry.
Developed the methodical system provides the effective differentiated forming of receptions of heuristic activity of senior pupils at the study of stereometry; can be drawn on research results the teachers of mathematics of general educational establishments, authors of textbooks, at the selection of task material, in lectures for teachers and future teachers of mathematics.