Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі "Природознавство"

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Васютіна, Тетяна Миколаївна
dc.contributor.author Телецька, Людмила Іванівна
dc.date.accessioned 2015-12-03T10:22:11Z
dc.date.available 2015-12-03T10:22:11Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Васютіна, Т. М. Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі «Природознавство» / Т. М. Васютіна, Л. І. Телецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. - / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – № 5 (49). – С. 188-194 uk_UA
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8684
dc.description.abstract У статті здійснюється теоретичне обґрунтування інновацій у підготовці студентів спеціальності "Початкова освіта" до реалізації змісту освітньої галузі "Природознавство" Державного стандарту початкової загальної освіти. Охарактеризовано напрями роботи в модернізації змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів до даного виду діяльності. Обґрунтовано доцільність приведення у відповідність шкільної програми з природознавства та робочих програм з дисциплін, які забезпечують підготовку майбутніх учителів у даному напрямі професійної діяльності, внесено коректив у форми та методи їх навчання, доведено необхідність розробки нових засобів навчання студентів та контролю їх досягнень. uk_UA
dc.description.abstract This article embodies the theoretical foundation of innovation in the process of preparing students majoring "Primary education" to implement the content of the educational branch "Natural Science" of the State standard of primary education. There was made the analysis of the content of teaching capabilities of modern course "Natural Science" in shaping students’ key competencies and subject. It was established that the structure of the learning object provides informative and procedural components. In particular, the informative component is subordinate to the formation of natural science competencies of students by: learning systems of integrated knowledge of nature and man, based on environmental knowledge; mastery of teaching and learning methods and natural science activities; development of value orientations in relation to nature. Procedural component of the object is connected with peculiarities of studing the program material, that is, the method of teaching. The preparation of future teachers to implement the informative component of the subject occurs through the learning of "Fundamentals of Natural Science" and passing a field practice. The ability to implement the procedural component of the subject they formed while studying "Didactics", "Theory and methods of educational work", "Methods of Teaching Natural Science", "Technology of Studing Natural Science", "Ethics", "Аesthetics", passing the training and production practices from the 3rd to the 5th year and writing theses on relevant topics. In order to improve students’ readiness to study the activity is appropriate to make changes to the content and technological support for this process. In particular, the content of professional disciplines "Fundamentals of Natural Science" and "Methods of Teaching Natural Science" should be brought into line with the program on science elementary school; enhance the practical training of students through workshops and pedagogical practice; introduce new learning tools (workshops and workbooks) and control student’s achievement. Perspective way of improving the work in this direction is the development of a special course “Fundamentals of design and research works of pupils of primary school”, creating more detailed methodological recommendations on the organization and conduct of field and classroom practices. uk_UA
dc.description.abstract В статье осуществляется теоретическое обоснование инноваций в подготовке студентов специальности "Начальное образование" к реализации содержания образовательной области "Естествознание" Государственного стандарта начального общего образования. Охарактеризованы направления работы в модернизации содержательно-технологического обеспечения процесса подготовки будущих учителей к данному виду деятельности. Обоснована целесообразность приведения в соответствие школьной программы по естествознанию и рабочих программ по дисциплинам, которые обеспечивают подготовку будущих учителей в данном направлении профессиональной деятельности, внесения корректив в формы и методы их обучения, доказана необходимость разработки новых средств обучения студентов и средств контроля их достижений. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка uk_UA
dc.subject освітня галузь "Природознавство" uk_UA
dc.subject змістовий та процесуальний компоненти навчального предмету uk_UA
dc.subject змістово-технологічне забезпечення uk_UA
dc.subject educational branch "Natural Science" uk_UA
dc.subject informative and procedural components of the academic subject uk_UA
dc.subject content and technological support uk_UA
dc.subject образовательная область "Естествознание" uk_UA
dc.subject содержательный и процессуальный компоненты учебного предмета uk_UA
dc.subject содержательно-технологическое обеспечение uk_UA
dc.subject.classification 378.011.3–051:373.3 uk_UA
dc.title Модернізація змістово-технологічного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту освітньої галузі "Природознавство" uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу