Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Підготовка майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в художньо-ментальному шкільному середовищі

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Реброва, О. Є. uk_UA
dc.date.accessioned 2015-12-01T13:00:44Z
dc.date.available 2015-12-01T13:00:44Z
dc.date.issued 2014 uk_UA
dc.identifier.citation Реброва О. Є. Підготовка майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в художньо-ментальному шкільному середовищі / О. Є. Реброва // Наукові записки. Серія: Педагогічні та історичні науки / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 118. - C. 194-201. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8625
dc.description.abstract У статті розкривається сутність художньо-ментального шкільного середовища; актуалізуються питання підготовки майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в ньому. Актуальність проблеми зумовлена запровадженням інтегрованої програмі “Мистецтво”, перенесенням акценту художньо-естетичного навчання та виховання школярів на позашкільну та позаурочну роботу. Підготовка вчителів музики та хореографії за спеціалізацією“художня культура, етика та естетика” має орієнтувати майбутніх фахівців на адаптацію до художнього-ментального шкільного середовища, його педагогічну діагностику та покращення.
dc.description.abstract В статье раскрывается сущность понятия“художественно-ментальная школьная среда”; актуализируются вопросы подготовки будущих учителей музыки и хореографии к работе в ней. Актуальность проблемы обусловлена введением интегрированной программы “Искусство”, переносом акцента в художественно-эстетическом образовании и воспитании школьников на внешкольную и позаклассную работу. Подготовка учителей музыки и хореографии по специализации“художественная культура, этика и эстетика” должна ориентировать будущих специалистов на адаптацию к художественно-ментальной школьной среде, её педагогической диагностике и улучшению.
dc.description.abstract The article shows the essence of school’s artistic and mental environment; and revises the issues of training future music and choreography teachers to work therein. The Artistic Culture, Ethics and Aesthetics training program has to demonstrate to the future experts in teaching music and choreography how to adjust to a school’s artistic and mental environment, and carry out educational diagnostics and improvement thereof. The school environment features its own artistic and mental qualities. To unlock its potential one needs to realize the importance of art for molding the schoolchildren’s personality by the school management; to have committed support and financial aid to run art lessons in an innovative environment; to have the real artistic fusion during the lessons of music, other lessons and extracurricular hours; to bear in mind the multicultural segment of the educational process at schools located in multi-ethnic localities; to have regard to generalized significance of national artistic heritage (of the predominant ethnic group) and at the same time hold up the artistic traditions of and be tolerant to the artistic heritage of ethnic minorities. The above conditions match the sociocultural factor. The artistic and mental environment of a general school is objective reality and has more influence on shaping schoolchildren’s artistic and mental experience if given some methodological support, i.e. using the philosophy of integrating various arts, or schoolchildren’s different creative activities; giving account for the potential of multicultural education; enabling the development of schoolchildren’s individual thinking; encouraging their artistic perception of and attitude towards the world, making after-action reviews of the said processes; philosophy of the interconnection between the world of art and the world of nature; relying on personal experience and true life environment, and the native land’s artistic culture. The above conditions match the impact factor of the educational environment.
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ru_RU
dc.subject середовище
dc.subject художньо-ментальне шкільне середовище
dc.subject майбутні вчителі музики та хореографії
dc.subject принцип інтеграції
dc.subject среда
dc.subject художественно-ментальная школьная среда
dc.subject будущие учителя музыки и хореографии
dc.subject принцип интеграции
dc.subject environment
dc.subject artistic and mental school environment
dc.subject future music and choreography teachers
dc.subject integration principle
dc.title Підготовка майбутніх учителів музики та хореографії до роботи в художньо-ментальному шкільному середовищі ru_RU
dc.type Article ru_RU


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics