Стаття присвячена проблемі формування самооцінки та самовихованню як основних аспектів підготовки майбутнього викладача до міжособового спілкування. Майбутній викладач повинен мати, постійно розвивати і вдосконалювати власні професійно значущі якості, без яких неможливо уявити педагога-майстра: любов до своєї справи, працелюбство, витримку, самокерування, уміння впливати на студентський колектив, вести його за собою. Особистість, вдосконалюючи себе, набуває нових можливостей керувати собою і впливати на навколишній світ. Грунтуючись на активізації механізмів саморегуляції, самовиховання передбачає наявність чітко усвідомленої мети особистісного змісту. Необхідними компонентами самовиховання є: самоаналіз особового розвитку, самозвіт, самоконтроль. До прийомів самовиховання входять: самопідбадьорення, самодумка, самонавіювання, самопереконання і самонаказ. В статті представлено поняття самооцінки, як думки людини про наявність, відсутність або слабкість тих або інших якостей, властивостей в порівнянні їх з певним зразком, еталоном. Самооцінка виявляє оцінне ставлення людини до себе, до свого характеру, зовнішнього вигляду, мови і т.д. Це складна психологічна система, що ієрархічно організована і функціонує на різних рівнях. Людина виступає для самої себе як особливий об'єкт пізнання. Пізнання себе включено в ще більш широку систему пізнання зовнішнього світу і безперервної взаємодії людини з навколишнім світом. Самооцінка пов'язана зі всіма проявами психічного життя людини. Основними засобами її є: самоспостереження, самоаналіз, самозвіт, порівняння. На цій основі особистість оцінює себе, свої можливості, якості, місце серед інших людей, досягнуті результати в різних сферах взаємовідносин з людьми. Слід визнати, що інтелігентність проявляється не лише в морально-поведінковому стилі викладача, а й закріплюється в глибині його професійної обізнаності та широт і загальнокультурної впливовості, тонкощі естетичних поглядів, смаків та ідеалів. У статті сутність самовиховання постає у формуванні всебічно (принаймні різнобічно) високорозвиненої особистості.
The article is devoted to the problem’s of the formation of the self-esteem and self-education as main aspects of the preparing future teacher to the interpersonal communication. The future teacher should have, constantly develop and improve their own professionally significant qualities, without which it is impossible to imagine a teacher-master: the love of his cause, hard work, endurance, self-control, ability to influence to the student collective, lead it for themselves. The personality, improving myself, gets a new ability to control myself and influence to environment. Based on the activation mechanisms of self-regulation, self-education provide the availability a clearly perceived purpose of personal content.The necessary components of self-education: self-analysis of personal development, self-report, self-control. By techniques’s self-education include: encouragement, self-opinion, self-suggestion, and self-conviction, self-order. This article presents the concept of self-esteem as a person's thoughts about the presence, absence or weakness of certain qualities, properties compared them with some sample and etalon. Self-esteem attitude reveals person to himself , to his character, appearance, language, etc. This is a complex psychological system that hierarchically organized and operates on different levels. A person acts for itself as a special object of cognition . Cognition itself is included in a more extensive system cognition of the external world and the continuous human interaction with the environment. The self-esteem is associated with all manifestations of mental life. The main means of it: the self-observation, self-analysis, self-report, comparison. On this basis, assesses the personality evaluate itself, its capabilities, qualites, place among others, the results achieved in various areas of relationships with people. We must recognized that the intelligence is manifested not only in the moral-behavioral style of the teacher, but is fixed in its depth and breadth of professional knowledge and general cultural influence, the subtleties of aesthetic looks, tastes and ideals. In the article presents the essence of the self-education in the formation of a comprehensive (at least versatile ) highly personal.