У дисертації розглянуто алгоритм створення універсальної системи корекційного фізичного виховання та оздоровлення дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату нейрогенної етіології (церебральними та спинальними парезами різного рівня локалізації). Проаналізовано вітчизняний та світовий досвід рухової реабілітації у дітей з порушеннями ОРА засобами фізичного виховання та ЛФК. На стику педагогіки та медицини виявлено відсутність єдиного комплексного підходу до розв’язання проблем подолання рухових порушень у дітей клінічними методами та педагогічними можливостями.
Створена модель системи корекційного фізичного виховання зазначеної категорії дітей та відповідна робоча програма для дітей дошкільного віку з нейрогенними проблемами. Запропонована нова педагогічна класифікація рухових порушень у дітей, виходячи з рівня локалізації осередку ураження чи пригнічення центральної нервової системи (церебральний тип, цервікальний тип, люмбальний тип, змішані типи). Розроблено та перевірено стратегію (генеральні формули корекції) й тактику (індивідуальні корекційні програми) подолання відповідних типологічних комплексів рухових порушень.
На основі аналізу світового досвіду, розробленої моделі та конкретних експериментальних випробувань були з’ясовані найбільш адекватні теоретико-методологічні та методичні умови подолання рухових порушень у дошкільників з нейроортопедичною патологією засобами корекційного фізичного виховання.
The algorithm for creating a universal public system of corrective physical education and health preschool children with disorders of the musculoskeletal system of neurogenic etiology (cerebral palsy and spinal paresis of different levels of localization) is examined in the thesis. The national and international experience in motor rehabilitation of children with locomotor means of physical education and exercise therapy is analyzed in this work. The national and international experience in motor rehabilitation of children with locomotor means of physical education and exercise therapy is determined and proved. The absence of a single holistic approach to overcoming the problems of movement disorders in children medical clinical methods and teaching opportunities is pointed out. A model of corrective physical education such children and the corresponding work program for preschool children with neurogenic problems are written. A new neuropedagogichna classification of motor disorders in children, based on the level of localization of the lesion of the central nervous system (cerebralis, cervikalis, lumbalis) is singled out. The strategy (general formula correction) and tactics (individual intervention programs) to overcome the relevant typological complex motor disorders is designed and tested. Being based on the analysis of domestic and international experience, the developing model and practical experimental studies clarified the most appropriate theoretical, methodological and methodical conditions to overcome motor disorders in preschool children with pathology neuroorthopedic means corrective physical education.