У дисертації досліджено функціонування петербурзького тексту у сучасній російській ліриці в співвідношенні із полівекторними художніми пошуками літератури.
Розглянуто семантико-структурні трансформації та модифікації моделі петербурзького тексту, визначено й окреслено особливості ленінградського тексту та його складові (тема блокади, «новий есхатологізм» тощо).
Проаналізовано специфіку індивідуально-авторських версій петербурзького тексту у поезії Геннадія Григорьєва, Ігоря Вишневецького, Поліни Барскової, Юрія Шевчука.
Доведено, що у творчості сучасних російських поетів наявне творче переосмислення традиції петербурзького тексту. Незалежно від естетичних уподобань авторів, орієнтованих неокласику (Г. Григорьєв), неоавангардизм (П. Барскова, І. Вишневецький), рок-поезію (Ю.Шевчук) та ін., сучасна російська лірика продовжує активно шукати нові засоби вираження, втілення й збагачення ідей, образів та міфів, характерних для традиції петербурзького тексту. Спираючись на досвід усієї російської поезії, вступаючи у творчий діалог з попередниками і сучасниками, додаючи нове індивідуально-авторське бачення, сучасна російська лірика веде напружені аксіологічні й естетичні пошуки, апелюючи до різних видів мистецтв, «позалітературних» текстів (історичних документів, музичних творів тощо) і робить свій внесок у пошук шляхів розвитку літератури в ХХІ столітті.
The dissertation is the first attempt to study the directions of literary search in the Petersburg text of contemporary Russian poetry. The purpose of this study is to detect and examine the main trends in transformation and modification of the Petersburg text in the poetry of Gennady Grigoriev, Igor Vishnevetsky, Polina Barskova and Yuriy Shevchuk. The texts analyzed in this paper are for the first time comprehensively regarded as literary works that constitute the body of the Petersburg text in contemporary Russian lyrics, and are as such compared with the classical model of the Petersburg text. The paper describes the ways in which the aforementioned authors had contributed to the development of the Petersburg text of the late XX – early XXI Russian lyrics by defining and analyzing their personal literary mythologies.
This dissertation also outlines the key features of the Leningrad text (including "new eschatology") and analyzes its inner system ties with the Petersburg text. The evolution of the Petersburg text is furthermore discussed and scrutinized in correlation with the multipolar quality of the esthetic quest in contemporary literature.