Дисертаційне дослідження присвячене обґрунтуванню ефективних шляхів інтенсифікації професійної підготовки фахівців в економіко-правовому коледжі та виявленню умов їх реалізації. Проаналізовано стан розробленості проблеми інтенсифікації в науковій літературі, у практичній діяльності вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації. Теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні чинники, які впливають на ефективність інтенсифікації професійної підготовки студентів, та психолого-педагогічні аспекти понять “інтелектуальний розвиток”, “інтенсифікація навчального процесу”, “педагогічна майстерність”. Визначено педагогічні умови ефективності навчального процесу на засадах інтенсифікації (оволодіння студентами методами самостійної пізнавальної діяльності та рівень педагогічної майстерності викладачів). Розроблено навчально-методичний комплекс для підвищення рівня самостійної пізнавальної діяльності майбутніх фахівців і викладачів професійних навчальних закладів. Експериментально перевірено ефективність педагогічних умов інтенсифікації професійної підготовки студентів у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації.
The thesis focuses on substantiation of the efficient ways of intensification of specialists’ professional training at economy and lan colleges and revealing the conditions of their realization. The state of the intensification problem in pedagogical and psychological literature and in practical activity of higher educational establishments of I–II accreditation levels is researched. Psychological-pedagogical factors influencing the efficiency of professional training intensification and psychological-pedagogical aspects of such notions as “intellect”, “intellectual development”, “intensification of educational process” and “pedagogical mastery” are theoretically substantiated. Pedagogical conditions for efficiency of educational process based on intensification (students’ skills of methodology of independent cognitive
20
activity and the pedagogical mastery level of teachers) are specified. The teaching-methodological complex that increases the level of independent cognitive activity of the future specialists and teachers of higher educational establishments of I–II accreditation levels is worked out. Efficiency of pedagogical conditions for intensification of students’ professional training at economy and lan colleges is experimentally checked up.