У дисертації досліджено проблему комплексної реалізації міжпредметних зв’язків інформатики та математики в процесі навчання інформатики в старших класах загальноосвітньої школи і в класах з поглибленим вивченням цих предметів. Запропо-новано класифікацію зв’язків за змістом і методами навчання, визначено інтегруючі фактори, які їх актуалізують. У результаті аналізу процесів розв’язування задач з математики та з інформатики за допомогою ЕОМ запропоновано схему процесу алгоритмізації.
Розроблено та науково обгрунтовано компоненти методичної системи реалізації міжпредметних зв’язків з використанням наборів міжпредметних взаємозв’язаних задач і засобів інформаційних технологій навчання. Встановлено, що при дотриманні адекватних вимог до процесу навчання на всіх його етапах та врахуванні науково-психологічних закономірностей розвитку мислення учнів така методика формує уміння будувати інформаційні моделі досліджуваних процесів, підвищує практичну значущість результатів навчання з інформатики, розвиває системне та творче мислення учнів. Набори задач можуть використовуватися для удосконалення змісту навчання та роботи з обдарованими дітьми.
Результати дослідження впроваджено в педагогічну практику. Створено навчальний посібник для учнів і вчителів.
A problem of complex realization of intersubject connections of computer science and mathematics in the process of teaching of computer science in higher forms of secondary general schools and in classes with thorough study of these subjects has been investigated in the dissertation. A classification of connections by their content and methods of teaching has been offered, integrating factors that actualize them have been defined. Following an analysis of processes of solving problems in mathematics and computer science with the help of computer, a scheme of an algorithmization process has been proposed.
Components of a methodical system of realization of intersubject connections using sets of interconnected problems and means of information technologies of teaching have been worked out. It has been determined that observing adequate requirements to the process of teaching at all of its stages and considering scientific-psychological appropriateness of the development of pupils’ thinking, such method forms an ability to construct information patterns of investigated processes, raises practical meaningfulness of the results of computer science teaching, develops creative thinking of pupils. The sets of problems may be used to improve the content of
teaching and in work with gifted pupils. The results of the investigation have been introduced into pedagogical practice. A textbook has been created.