Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування базових професійних якостей старшокласників у навчальній художньо-трудовій діяльності.
Визначено критерії та рівні сформованості базових професійних якостей, відібрано й адаптовано до навчального процесу методики їх діагностування.
Обґрунтовано підходи до відбору змісту навчання народним художнім промислам, запро-поновано методичні рекомендації щодо організації навчального процесу та експериментально перевірено їх ефективність. Визначено умови ефективного формування базових професійних якостей на заняттях з народних художніх ремесел.
Теоретично обґрунтовані й експериментально перевірені результати проведеного дослід-ження можуть бути використані як науково-методична основа для вдосконалення художньо-трудової підготовки старшокласників.
The thesis is on the investigation of the problems of formation of basic professional qualities of senior pupils in their educational decorative and labour activity.
The criteria and the levels of development of basic professional qualities are defined, the methods of their determining are selected and adapted to the teaching process.
The conditions for the effective formation of basic professional qualities at the lessons of folk decorative trade are outlined. The approaches to the selection of the contents of teaching folk decorative trade are substantiated, methodical recommendations concerning the organisation of the teaching process are offered, and their accessibility is proved experimentally.
The theoretically grounded and experimentally proved results of the investigation can be used as scientific and methodological basis for the improvement of decorative and training of senior pupils.