У дисертації досліджуються теоретико-методологічні та психологічні основи особистісного зростання у підлітковому віці. У ракурсі гуманістичних та феноменологічних стратегій особистісно орієнтованого підходу в психології утверджується положення про те, що вихідною засадою особистісного зростання підлітків виступає становлення їх провідного новоутворення – моральної самосвідомості.
Згідно з теоретичними установками генетико-моделюючого методу вибудовується авторська концепція особистісного зростання підлітків. За висунутими положеннями обгрунтовуються генезис моральної самосвідомості, її специфіка, зміст, смисл, структура та форми існування у підлітковому віці; здійснюється інтерпретація джерел, закономірностей, сутності психологічних механізмів та основних принципів дослідження процесу зростання особистості у підлітковий період онтогенезу.
Створена цілісна модель процесу особистісного зростання у період підлітковості дозволила об'єктивувати психологічні засоби процесу становлення нормативно-ціннісної сфери сучасних
43
підлітків, виявити показники соціального та особистісного простору їх зростання. За результатами дослідження конкретизовано феноменологічну картину простору самоусвідомлення – генезис моральної самосвідомості підлітків. Розроблено та впроваджено у практику роботи вищої та загальноосвітньої школи систему особистісної психодіагностики, тренінги психокорекції, різні форми консультативної роботи з підлітками та апробована програма особистісно зорієнтованого виховання у підлітковому віці.
The dissertation examines theory, methodology and psychological foundations of the personality growth of teenagers. In the framework of humanistic and phenomenological strategies of personality approach in psychology it is stated that the prerequisite for the teenagers’ personality growth is establishing of their guiding new formation and the moral self-awareness.
The author’s conception of teenagers’ personality growth is built according to the theoretical postulates of the genetic modeling method. Based on the proposed theses, the genesis of the moral self-awareness, specifics, contents, meaning, structure, and forms of existence of teenagers are discussed. The study provides interpretation of the sources, natural laws and essence of psychological mechanisms, as well as the basic principles of the investigation of the process of personality growth in the teenage period of ontogenesis.
The author created an integral model of the process of personality growth during the teenage period, which made it possible to objectively define psychological means of the process of establishing of the normative-value sphere of the contemporary teenagers and reveal indices of the social and personal space of their growth. According to the results of investigation, the phenomenological picture of space of the self-awareness and genesis of moral self-awareness of teenagers are specified. The system of personal
46
psycho diagnostics, psycho correction trainings, different forms of consultation work with teenagers, and the approved program of personality education of teenagers were elaborated and introduced into general and higher education schools.