Дисертацію присвячено проблемам розвитку пізнавальної активності студентів. Розглянуто та проаналізовано теоретичне та практичне значення розмежування понять пізнавальної активності та пізнавальної діяльності. Подано новий погляд на роль самостійної роботи у розвитку пізнавальної активності студентів. Відповідно до автономного принципу самостійності у дисертації викладена методика формування умінь та навичок самостійної роботи і як результат досліджень виділяється методика організації процесу мимовільного запам’ятовування і показана ефективність мінімаксного підходу до викладання англійської мови. У роботі проаналізовано значення мовної підготовки у розвитку пізнавальної активності студентів у світлі структурної лінгвістики. Встановлено, що правильна організація самостійної позааудиторної роботи студентів робить навчання більш ефективним без будь-якого підвищення напруження на пам’ять. Мінімаксний підхід до навчання передбачає мінімум викладання та максимум самостійної роботи.
Розроблений ряд пізнавальних етапів, які має пройти кожен студент у процесі творчого оволодіння знаннями та проаналізовано що саме повинен вміти студент відповідно до кожного з рівнів.
На прикладі впроваджених результатів подані основні шляхи вдосконалення процесу розвитку пізнавальної активності студентів у процесі вивчення англійської мови. Запропоновано факторний аналіз якості вивчення англійської мови.
Диссертация посвящена проблемам развития познавательной активности студентов. Рассмотрено и проанализировано теоретическое и практическое значение разграничения понятий познавательной активности и познавательной деятельности. Подан новый взгляд на роль самостоятельной работы в развитии познавательной активности студентов. В соответствии с новым принципом самостоятельности в диссертации изложена методика формирования умений и навыков самостоятельной работы и как результат исследований выделяется методика организации процесса непроизвольного запоминания и показана эффективность минимаксного метода преподавания английского языка. В работе проанализировано значение языковой подготовки в развитии познавательной активности студентов в свете структурной лингвистики. Установлено, что правильная организация самостоятельной внеаудиторной работы студентов делает обучение более эффективным без какого-либо повышения напряжения на память. Минимаксный подход к обучению предусматривает минимум преподавания и максимум самостоятельной работы.
Разработан ряд познавательных этапов, которые должен пройти каждый студент в процессе творческого овладения знаниями, и проанализировано что именно должен уметь студент в соответствии с каждым уровнем.
На примере внедренных результатов поданы основные пути усовершенствования процесса развития познавательной активности студентов в процессе изучения английского языка. Предложен факторный анализ качества изучения английского языка.
The thesis is devoted to the problem of increasing the efficiency of educational process at the institute. The main mistake is the teachers try to give a lot of information during that brief period which is equal to the lesson and nothing do to develop skills and habits of independent work. So we analyzed the problem of division of such concept as knowledge activity and knowledge act. And we proved that knowledge act is psychological process but knowledge activity is psychological state of person who wants to get to know something . Knowledge activity displays and forms in knowledge act. We gave a new method of independent work of students which connects with the right form of its organization: so it is thrifty time, availability of right algorithms, text – books, additional literature, clear instructions of a teacher, volume of the material for independent work , systematic control and self-control, a person of a student. Then we analyzed a new method of developing the student's knowledge activity. This is minimax method. The using of its method makes studying more effective and not so hard for memory . it based on involuntary keeping in mind. It was paied much attention to the great role of independent work in the process of the increasing knowledge activity of students. It’s determined that independent work is not a part of knowledge activity, it’s a separate concept in pedagogical science. The main task of modern high school is the forming the readiness to uninterrupted independent education. It’s determined the levels of knowledge independency: low level, middle level, high and the highest levels; and according to this it’s given a broad characteristic of each of them and was considered other approachings to this problem. On this theoretical base it was elaborated a detail methodic of forming knowledge, skills and habits of independent students’ work during English lessons. It was picked up it’s components such as: methodic of putting a definite aim, methodic of determining and analysis of initial dates, methodic of elaborating the ways of achievement the aims, methodic of fulfilling of actions, methodic of self-control, methodic of correlation of way of achievement the aim.
On the basis of the above – mention theoretical propositions there has been worked the ways of broadcasting the process of developing of the student's knowledge activity at English lessons. The main research results have been used in the process of learning a foreign language. In the process of made experiment we proved the master of grammatical material depends not only from the common amount of independent work but mostly from such psychological facts as the interest to knowledge activity and from realizing of the role of foreign language in future profession. Adopting of information depends from natural potentialities of the memory; rate of remembering; skills and habits of the given type of activity and capacity for the work. We measured experimentally all of these indexes. We tried to give the way of measuring the informational pressure; the index which could give us information about people capacity for the work; informational work which could give us characteristic of information activity of persons during definite time of work. As a result of carried out experiment the capacity for the students’ work increased, students of experimental groups mastered the information in two times more. Qualitative analysis of informational conditions of students of experimental groups were more active; had more good and high emotions; displayed more strong-willed efforts during the getting over difficulties; it was appeared a willing to more English books. We gave our decision of the problem of keeping the wished level of learning.
Having made a didactical system of development of knowledge activity of students give us an opportunity to get constant information about lessons mastering by students; provide with the management of private and independent activity of students; stimulate every day preparation for lessons and active activity of every students during the whole lesson; reveal and take away mistakes in the students’ know ledges; check upon how students understood a new portion of material and because of this fact build following teaching; economize student’s and teacher’s time. On the bases of theoretical analysis and experimental researching we elaborated some recommendations according to the organization of independent students’ work during the learning foreign language: student must take clear aim on the independent work, detail information as for contents, terms of fulfilling, order of answering about its results and recommendation about methods of activity; don’t overstrain the memory of students – it leads to the formal superficial studying attitude, relax their will in the achievement of the purpose; plan clear the individual independent students’ work. We recommend to form different groups such as satisfactory, weak and very weak and make the conditions for getting equal levels. We elaborated that the necessary conditions for developing knowledge activity in the English teaching process is the provision of effectiveness of application of didactic methods; optimal correlation between the volume of learned material and time which is necessary for study; calculation of the levels of pre-preparation of English students; realization of individual differential methods of approaching for the learning activity of students; effective organization of independent work during the lesson. Throughout we provide the effectiveness of minimax method of teaching as one of the way of developing knowledge activity of students. The main research results have been used in the process of learning non-language students. Thus the expediency of proposed didactic methodical and social psychological conditions of foreign language study at an institute of high education is grounded theoretically and proved practically.