У дисертації подано теоретико-методологічні й методичні основи використання знаково-символьних засобів у навчанні математики в школі. Визначено понятійно-методологічний апарат, розкрита діалектика зв’язків логічного і візуального в процесі опанування учнями шкільного курсу математики, виявлені зміст і функції семіотичного компонента математичної підготовки школярів підліткового віку. Теоретично розроблена й експериментально обґрунтована концепція ком-плексного, системного й діяльнісного підходів до використання знаково-символьних засобів у навчанні математики учнів 5–9 класів, побудована модель відповідної методичної системи. Розроблено наукові основи організації пропедевтики й опосередкованого формування в школярів знань, навичок і вмінь при вивченні курсу математики в основній школі.
The using of the theoretic-methodological and methodical principles of the signsymbolic means in teaching mathematics at school are presented in the dissertation. The conceptually-methodological appаratus system is defined, the dialectics of the logical and visual connections in the process of mastering by the students of the mathematics school course is opened, the contents and functions of the semiotic component of the school teenagers training in mathematics are revealed. The conception of the complex, systematic and functioning approach to using of the sing-symbolic means in the teaching mathematics of the 5th-9th forms students is theoretically worked out and experimentally proved and well grounded, the methodic system model is constructed. The scientific principles of the propedeutics organizing and indirect forming of students’ knowledge, skills and habits during the mathematics course studying at the basic school are worked out.