Дисертація присвячена питанням методики вивчення будови речовини у курсі фізики 7-8 класів. В роботі обґрунтовано варіанти методичної системи вивчення будови речовини у 7-8 класах та методика їх використання в навчальному процесі. Виявлено психолого-педагогічні умови послідовного і ефективного вивчення відомостей про атоми і молекули та їх застосування учнями під час вивчення теплових явищ. Основні положення дисертації висвітлено у 12 друкованих працях. Пропоновані методичні рекомендації та посібники сприяють підвищенню ефективності засвоєння учнями 7-8 класів навчального матеріалу про будову та властивості речовини. Результати дослідження впроваджені у процес навчання фізики учнів основної школи (7-8 класи). Розроблена методична система може бути використана під час навчання студентів педагогічних спеціальностей, методистами, вчителями в середній школі.
The dissertations devote the questions methodology of learning building of substance in the course of Physics (7-8 forms). In the works lays the theoretical ground-work variants methodological system of teaching building of substance in the 7-8 forms and methodological using their in the process of studying. Displayed psychology pedagogical prerequisites for efficiency and productivity of teaching about information of atoms and molecules and using their by pupils when they learning heat phenomenon’s. The main promises in the dissertation proved in the 12 printed works. Analyzed methodological recommendation and books white find for rising efficiency adopting of the pupils 7-8 forms in the process of steadying Physics. The results of the research were introduced into the process of teaching Physics in comprehensive secondary school (7-8 forms). Elaborated methodological system can be using by studying for students of pedagogical speciality, specialist in educational methods and for teachers at the secondary school.