Науково обгрунтовано методику використання освітніх веб-ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики, орієнтовану на вирішення таких завдань, як впровадження сучасних веб-технологій у сферу освіти, активізація навчально-пізнавальної та самостійної діяльності студентів, підвищення рівня їх навчальних досягнень і покращення професійної підготовки, формування інформаційної культури. Уточнено сутність поняття "освітній веб-ресурс". Запропоновано класифікацію освітніх веб-ресурсів. Розроблено спецкурс "Методика використання та проектування освітніх веб-ресурсів", наведено методичні рекомендації щодо проведення лабораторих робіт. Обгрунтовано зміст практики зі створення мультимедійних освітніх проектів. З метою підтримки спецкурсу розроблено сайт "Освітні веб-ресурси" та локальну вікі-енциклопедію. Визначено особливості, найбільш адекватні форми, методи та засоби навчання. Запропоновано систему вивчення теоретичного матеріалу та проведення лабораторних робіт. Експериментально підтверджено ефективність запропонованої методики використання освітніх веб-ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики.
The author of the research describes and grounds methodology of applying educational web-resources to informatics teachers’ training which is targeting at solving the tasks of introducing modern web-technology in the sphere of education, activating students’ educational, cognitional, and independent work; at forming information culture, raising students’ achievements and improving their professional training.
The publications analysis has enabled us to classify educational web-resources; to give a more detailed definition of educational web-resource; to point out students’ psychological and educational peculiarities in using educational web-resources in process of their training; to develop the course named ‘Methodology for Applying and Designing Educational web-resources’ and workbook for organizing laboratory works and practice in designing multimedia education projects; the information is available at Educational web-resources web-page and in local wiki-encyclopedia.
Features, most adequate forms, methods, and means of studies have been selected; the system of studying theoretical material and its laboratory application has been developed. The efficiency of the offered methodology of using educational web-resources in the process of informatics teachers training has been proved by the results of pedagogical experiments.