Досліджено повсякденне життя науково-педагогічної інтелігенції України другої половини 1940-х - 1950-х рр. на базі опублікованих і архівних джерел. Проаналізовано динаміку кількісно-якісних показників науково-педагогічної інтелігенції. Досліджено вплив і наслідки Другої світової війни на зміни у складі професорсько-викладацького загалу. Висвітлено фактичний рівень матеріально-побутового забезпечення, житлові умови й умови науково-педагогічної праці викладачів вищої школи. Зазначено, що незадовільне матеріально-побутовий стан і брак більшості життєво необхідних товарів знижували рівень життя педагогів. Розглянуто вплив політико-ідеологічних кампаній 1940-х - 1950-х рр. на суспільні настрої науково-педагогічної інтелігенції, які спричинили значні деформації морально-психологічного стану професорсько-викладацького складу ВНЗ України.
The dissertation is devoted of everyday life of the scientific-pedagogical intelligentcia of Ukraine in second half 40th first half 50th years of XX century. Тhe dissertation іs based оn the archivе materials, part of it is entered in scientific use for the first time. The author makes the complex analysis of dynamic of quantitative and qualitative characteristics of scientific-pedagogical intelligentsia, influence and consequences the World War II to changes in structure of the teachers. The actual level material well-being, housing conditions and scientific − pedagogical work of the teachers of a higher school of Ukrainian is shown. The idea is substantiated in the dissertation, that a unsatisfactory social-household well-being and absence of the majority of the necessary goods for normal ability to live reduced a standard of living of the teachers.
Spesial attention is given to the problem of influence the ideological campaigns of Ukraine to рublic moods of the scientific-pedagogical intelligentsia. The ideological campaigns of Ukraine during the second half of 40th – first half 50th years of XX century have made significant deformations on the moral − psychological condition of the the teachers of a higher school is established.