Теоретично обгрунтовано краєзнавчу підготовку майбутніх учителів як педагогічну проблему. Створено модель готовності педагогів-географів до краєзнавчої діяльності як складової частини їх загальної професійної підготовки. Розкрито структуру й особливості організації даної діяльності за умов міста. З'ясовано стан впровадження, краєзнавчих форм і методів під час навчання географії, а також проблеми організації навчальної практики у системі шкільної краєзнавчої діяльності за вказаних умов. Проаналізовано досвід розробки змісту та науково-методичних підходів щодо організації підготовки студентів-географів до краєзнавчої діяльності у ВНЗ. Відповідно до вимог реформування вищої освіти в Україні та специфіки краєзнавчої діяльності за умов міста розроблено та теоретично обгрунтовано технологію підготовки майбутніх учителів географії до цієї діяльності під час навчання у ВНЗ. Описано організацію та проведення дослідно-експериментальної роботи щодо перевірки ефективності розробленої технології підготовки студентів. Здійснено кількісний і якісний аналіз одержаних результатів.
In the dissertation the study of local lore preparation of the future teachers as a pedagogical problem is theoretically proved, the model of preparation of teachers-geographers to study a local lore activity as a component of the general vocational training is created. The structure and features of the organization of study of local lore activity in conditions of city is opened. The condition of involving in educational process of the study of local lore approach and a problem of the organization of educational practice in system of school study of local lore activity in conditions of the big city is found out. The existing experience of development of the maintenance and scientifically methodical approaches of the organization of preparation of students of geographers to study of local lore activity in higher educational institutions is analysed.
According to the requirements the Bolonski process and specification of study of local lore activity in conditions of the city the technology of preparation of the future teachers of geography to study a local lore activity during the training in a higher educational institution is developed and theoretically proved.
The organization and a course of skilled-experimental work on the check of efficiency of the developed technology of preparation of students is described, the received results, their quantitative and qualitative analysis are presented.