Здійснено політологічний аналіз поняття "громадська думка" та її здатність впливати на органи влади і навпаки - здатність влади змінювати громадську думку. Досліджено особливості суспільно-політичного життя останніх десятиріч, якими є автономізація публічного політичного простору, тобто формування та зміцнення суто публічних форм взаємодії та боротьби між політичними суб'єктами, що зумовило появу нових форм публічної активності. Такими формами є поява та посилення впливу особливого типу фахівця - експерта-політолога - професіонала в області політичної інтерпретації, типовим рідновидом діяльності якого стало залучення до аргументації даних опитувань громадської думки. Запропоновано тезу, що для України доби постсоціалістичних трансформацій властивим є посилення впливу мас-медійних чинників на формування громадської думки, зменшення публічної активності громадян та нерозвиненість громадянського суспільства, яке будується за горизонтальними зв'язками громадської взаємодії. Запропоновано визначення, а також розглянуто форми та функції засобів масової інформації як важелі, за допомогою яких влада може формувати та змінювати громадську думку на сучасному етапі розвитку українського суспільства.
Political analysis of concept „public opinion” and its possibility to influence authorities is performed in the dissertation. At the same time authority’s ability to change public opinion is thoroughly investigated.
Features of social and political life, observed over the last few decades – growing autonomy of public political domain, i.e. development and strengthening of purely public forms of interaction and confrontation between political entities - has brought to life new forms of political activities and new, increasingly influential type of professional – expert in political science, specializing in political interpretation – who turned the opinion polls-backed reasoning into a typical practice.
It has been stated and further specified that growing influence of the mass media factors on public opinion, coupled with reduction of political activity of the citizens and underdeveloped civil society relying on horizontal civic interaction, is characteristic for Ukraine that undergoes the period of post-socialist transformations.
Definitions, forms and functions of mass media, that can help the authority to form and change public opinion at the present stage of development of the Ukrainian society are examined.