З використанням виявлених архівних джерел і наукової літератури здіснено цілісний аналіз діяльності земств Чернігівської губернії. Виявлено соціально-економічні, суспільно-політичні та національні умови становлення та розвитку освітньої діяльності цих земств, визначено її основні періоди (1864 - 1876 рр., 1876 - 1894 рр., 1908 - 1918 рр.) та найважливіші напрями (організацію та дидактичне забезпечення земської народної школи, початкової та середньої професійної освіти, соціально-просвітницьку діяльність, підготовку учительских кадрів). Розкрито внесок певних земських діячів Чернігівщини у розвиток земської освіти. Розвинуто ідеї, впроваджені земствами у розвиток національної школи. Актуалізовано досвід їх освітньої діяльності у контексті модернізації сучасної національної освіти в Україні.
In this research for the first time: was found out the state of scientific objective development on the basis of complex research and systematization of basic scientific and pedagogical works and determined the directions of further research; the basic stages of Chernihiv province Zemstvas’ educational activity in (1864–1878; 1878–1894; 1894–1908; 1908–1918) were determined (arrangement and didactic provision of public school of Zemstvo, primary and secondary vocational education, social and educational activities, teachers’ personnel training); new material in education history of Ukraine was introduced into the science; the terms (social and political, economic, socio-cultural and national) of Zemvstva’s educational activity establishing were specified; the contribution of the most notable Zemstva’s figures of Chernihiv region in the development of national education; conceptual positions concerning determination of studies and education content in Zemstva’s educational establishments (objective, task, methods, principles, forms, organization) were further developed; experience of the educational activity of Chernihiv province Zemstva was brought up to date.