У дисертації здійснено теоретичне, методологічне та організаційно-
методичне дослідження проблеми формування художньо-ментального досвіду
майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії. Запропоновано
поліпарадигмальний та міждисциплінарний підходи до теоретичної рефлексії
феномену та поняття «художньо-ментальний досвід»; текто-партисипативний
підхід та дименсіональнрий принцип до побудови методико-організаційної
системи його формування. Узагальнено концептуальні положення щодо
ментальної проблематики в теорії науки. Обґрунтовано методологічні та
теоретичні засади художньої ментальності; визначено основні конвергентні
блоки теоретичної моделі художньо-ментального досвіду: когнітивно-
репрезентативний, ціннісно-регулятивний, мотиваційно-ідентифікаційний,
якісно-творчій.
Експериментально підтвердилася ефективність організаційно-методичної
системи формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів
музичного мистецтва та хореографії, а також якісно-перетворювальна функція
художньо-ментального досвіду, цілеспрямоване використання поліхудожнього
середовища в усіх видах навчальної діяльності, привнесення в навчальний
процес художньо-естетичного плюралізму як ціннісного феномену художньої
освіти. Доведено ефективність спеціально розроблених методів та тренінгів.
The thesis of dissertation presents a theoretical, methodological, organizational and
methodological generalization of the problem of forming artistic and mental experiences
of future teachers of music and choreography. Poly-paradigm method and methodology to
poly-modal theoretical reflection and the phenomenon of "art and mental experience"
proposed also as tecto-participatory method to building organizational and technical
system in its formation of future music and choreography teachers. Conceptual provisions
regarding mental problems in the theory of science, which are classified based on
scientific approaches to pedagogical research mentality, are generalized. The
methodological and theoretical foundations of artistic mentality, the basic blocks of
converged theoretical model of artistic and mental experience: Cognitive-representative,
value-regulatory, motivational-identification, qualitative and effective.
On the dimensional principle basis the characteristics outlined organizational and
technical system: functionality, procedural, quality, structural, consistency, quality
management strategy subordination of education. Content of methodological,
organizational, semantic and methodological components are grounded. The effectiveness
of the proposed organizational and technical system forming artistic and mental
experiences of future teachers, experimentally confirmed. Also its highly-converting
function and impact confirmed on quality of professional training and professional
development of future teachers of music and choreography.